Saturday, September 30, 2006

malam tanpa pelangi

JIka malam itu bisa punyai pelangi, apa kita masih memujakan keindahan bulan? Pasti. kita akan lebih mengujakan bulan lebih dari pelangi. Tapi jika di waktu siang bulan itu mucul, pasti pelangi pula yang akan kita pilih. Mujur hal seperti itu ngak akan terjadi. Itu aturan tuhan. Bulan untuk malam, pelangi untuk siang.

Keindahan tidak semuanya bisa wujud bersama. Tuhan itu adil. Ada ketika Dia udah mengasingkan setiap keindahan harus wujud dalam situasi yang berlainan. Umpamanya bulan. Ia wujud ketika malam. Kerna malam itu gelap. Jika ujud nya siang, pasti bulan itu tidak nampak indahnya, kerna terlindung dengan silau mentari. Pelangi juga begitu, jika ujud waktu malam, pasti akan terlihat janggal, tanpa di latari pemandangan gunung-gunung, hutan juga awan. Hanya gelap.

Dalam cinta, kita harus tahu, keindahan bagaimana yang kita bisa cipta. Keindahan bulan atau keindahan pelangi. ada waktu pasangan kita akan menjadi malam. Terlihat gelap, suram dan sepi. Harus kita datang kepadanya sebgai bulan yang terang . Suluh kegelapan dia. Pasti dia akan gembira. Tapi di saat, kekasih kita itu umpama siang yang cerah. Datang kepadanya sebagai pelangi yang ceria. Tambah ceriakan kehidupan dia. Dan pada waktu itu, keindahan akan lebih di hargai. Tapi untuk kebanyakkan waktu, aku lebih suka jadi awan. Yang bisa hadir dalam semua waktu. Biar tidak terlihat indah, tetapi setidaknya ia masih di pandang. Hehehe

6 comments:

azim said...

walaupun kau suka menjadi awan. tapi kau perlu ingat. ada manusia yang mengkagumi awan juga. jangan kau fikir awan putih kebiruan di siang hari itu tiada indahnya. dan kau tahu, aku suka bila kelihatannya bulan penuh yang diliputi awan nipis... cantik sekali ketika itu.

dingin said...

sebetulnya,

biar kita menganggap kita ini bulan,
hakikatnya, kita tidak harus selamanya menjadi bulan.

kerna ada waktu, bulan tidak di perlukan

biar bulan itu indah, biar bulan itu romantis.

hantu raya said...

tapi, boleh kah aku menjadi bulan, bintang, pelangi, awan.. kiranaya semua sekali dalam satu masa?

mUnies said...

"Awan yg cerah,..kemudian hujan turun...dikala matahari sedang panas terik..o0oo rupe-rupenye Allah nk bagi kite sang pelangi yg indah dan menakjubkan!"

dingin said...

hantu raya,

bisa, tapi biar selari, bukan bertompok.

kerna tompok-tompok itu bisa di jadikan bukti di mahkamah.

hihihihi

WarnaSari said...

jika malam itu adanya pelangi pasti cemburu la bulan dan bintang