Friday, September 22, 2006

kita udah minum holly water vatican

Aku lupa, aku membaca di mana, masak aku membaca buku poltik kerna aku terlalu malas untuk membaca buku-buku berunsur politik. Ini bermaksud, aku membacanya dimana-mana selain dari buku politik.

Mengatakan, bahawa, umat Kristian maju kerana mereka meninggalkan ajarannya. Manakala umat Islam mundur juga kerana mereka meninggalkan ajarannya. Maknanya di sini, apa pada kemajuan umat kristian itu terselit ke Islaman, juga pada kemunduran umat Islam sekarang pula terselit ke Kristiannan (istilah yang aku bikinin sendiri). Hihi.

makanya, harus apa yang hadir dari barat (baca: Kristian) itu jangan mudah untuk berkata tidak elok, itu propaganda, atau apa-apa aja. Sedangkan dalam kemunduran umat Islam kita pada hari ini, itulah yang sebtulnya ngak bagus, juga bisa di kira sebagai propaganda.

Misalnya, dalam makanan. kenapa kita lebih terdorong untuk makan-makan burger di McD dari makan burger yang di jual di tepi jalan. Apa burger McD itu lebih enak atau , lebih mengenyangkan. Pasti tidak. Burger di tepi jalan itu lebih enak juga lebih mengenyangkan. jadi apa yang sebenarnya kita beli. kita sebenarnya tertarik pada sistem McD. maka, McD sebenarnya hanya menjual sistemnya. Sistem pengurusan hingga kepada sistem masakan. Yang pasti sistem itu yang di ajar dalam Islam. seprti tertib, disiplin juga bersih. Itu aja. Cuba pula bandingkan penjual burger di tepi jalan bagaimana?

Aku mengerti itu tidak adil buat perbandingan, tapi itu yang paling mudah untuk aku bicarakan. Selebihnya terpulang kepada kita untuk mencarinya. kerna sekali lagi di nyatakan, ini blog cinta dan kesudian aku berbicara topik-topik lain, selain cinta adalah kerna malam aku itu udah hilang bulan dan bintang-bintangnya. seperti malam ini. HIhihi.

Jadi untuk kesimpulan pendek, jika kita merasa diri kita ini mundur, maknanya, anggap aja kita udah minum air suci vatican. Atau memakan roti (aku lupa namanya) yg di guna untuk pembaptisan. Kalau meliaht barat pula, lihat pada Islamnya sitem mereka, andaikan aja mereka udah khatam Al-quran dan mengamala isinya. Itu aja dan selamt berpuasa untuk diri aku juga para cinta-cintaku. hehee

3 comments:

delinn said...

Dingin,

Selamat berpuasa. Jangan dingin-dingin ye! :D

dingin said...

selamat berpuasa untuk kamu juga

karlchinteng said...

Hss dasyat...

Sungguh jauh fikiran melayang.. teruskan berkarya.