Wednesday, July 26, 2006

untuk kesejahteraan dunia

Aku tidak pasti apa akan aku perbuat jika aku ini masih lagi budak-budak. Kemudian cikgu memberi aku tugasan untuk menjadikan dunia semakin sejahtera. Pusing berangkali aku. Aku tidak mampu memikir apa perkara yang aku bisa perbuat untuk menjadikan dunia ini semakin sejahtera. Sebetulnya, aku teringat berkenaan cakap-cakap teman aku kepada satu filem berkenaan seorang budak. Dimana dia berada pada situasi yang sama seperti aku di atas. Tapi bezanya dia jauh lagi bijak dari aku. hehehe

Dia, budak ini menerima tugasan tadi dengan penuh semangat. Dia berkira untuk menjadikan dunia ini sejahtera, harus dimulai dengan penduduk dunia itu sendiri. Bermula dari dirinya. Jadi atas itu, dia akan berbuat baik dengan 3 orang. Dia tidak mengharapkan balasan untuk dirinya. Tapi berharap 3 orang tadi akan berbuat baik pula kepada 3 orang yang lain. Dan begitulah selanjutnya. Sehingga seluruh dunia ini aman dengan perbuatan baik yang berantai itu.

Aku suka idea ini dan aku kira ia mengambil dari MLM barangkali. ehehe. Tapi untuk melaksanakan idea mudah tapi sebesar ini harus juga memilih orang yang betul-betul faham dan sanggup. Aku kira kerajaan Malaysia boleh membuat kempen ini. Kempen berbuat baik untuk 3 orang. Atau mungkin untuk lagi jelas, terapkan ia dalam kempen anti merokok atau anti dadah. Kerna apa yang aku perhati, kempen anti merokok ngak berjalan seperti adanya, membazir. Aku hanya memberi idea, tapi pelaksanaan biar mereka yang udah diberi upah oleh cukai-cukai rakyat aja yang memikir. Itu kerja mereka.

Tapi untuk aku sendiri, aku punyai rencana juga. Mengambil dari idea itu aku kira mahu memaafkan 3 orang yang udah berbuat salah atau melukakan hati aku, lebih juga bisa. Dengan syarat orang iu akan memaafkan 3 orang lagi. Hurm, aku kira ini lagi mudah untuk aku laksanakan. Untuk itu aku merasakan filem itu adalah diantara filem yang paling cemerlang dalam hidup aku. Ironinya, aku tidak pernah menuntun juga tidak tahu judul apa filem itu.

No comments: