Sunday, August 17, 2014

lowest point

Ini bukanlah kisah yang paling lowest point dalam hidup saya. Tetapi ia masih termasuk dalam kisah2 lowest point.
Waktu itu saya tidak berapa sihat dan fikiran melayang. Saya memandu dari Nilai menuju ke Kuala Lumpur, kemudian dalam perjalanan baru perasan, duit tidak ada dalam dompet. Di kereta pun selepas mencari-cari cuma ada rm2. Saya tenangkan hati, yang saya ada kad touch n go, masih boleh lepas tol Sungai Besi. Kemudian teringat kad itu pun sudah kosong.
Saya teringat, ada Shell sebelum tol, dan pasti ada ATM. Saya kembali lega, dan ketika saya singgah, rupa-rupanya tidak ada.

Mahu telefon minta bantuan, rasanya tidak berbaloi. Cuma perlu RM2 lagi bagi membayar tol rm3.80. Saya parking kereta di tepi tol. Kepala rasa berat. Memang tidak ada masalah untuk berjalan jauh2 mencari ATM, tetapi keadaan tubuh waktu itu yang tidak sihat, lantas saya memikirkan cara paling mudah, sesuai dengan kondisi tubuh.
Tidak jauh dari situ kedai kereta terpakai, dan saya nampak ada pekerja Bangla sedang bersantai-santai dan berwajah baik. Saya datang kepada dia dan kata, "Ada RM2?". Niat mahu pinjam, terus dia kata, "tidak ada." Dan suruh saya pergi. Saya akur.
Walaupun pada akhirnya jumpa juga ATM selepas berpeluh-peluh berjalan kaki ke sana sini, tetapi pengalaman dengan Bangla itu, memberi sedar, apabila kita meminta, tidak penting berapa pun nilai yang diminta, walaupun sedikit tetap, yang meminta itu akan berasa sangat rendah diri, berasa sangat pasrah sekiranya permintaan tidak ditunaikan.
Memang itulah yang sepatutnya. Adab orang meminta. Dengan Bangla, baru rm2, tetapi selama ini, dengan Tuhan sudah berjuta2 pemintaan, permintaan yang nilainya melebihi rm2, yang harganya seisi dunia, bagaimana dengan rasa rendah diri itu? Bagaimana dengan rasa 'pasrah', yang manusia ini cuma hamba, tidak layak berasa kecewa apatah lagi marah apabila doa belum dikabulkan Tuhan?
Rasa-rasa itulah, walaupun kecil dan tidak terasa, tetapi itulah rasa-rasa yang menjadikan diri ini sebenar-benarnya manusia yang mengaku hamba Tuhan.

2 comments:

Anonymous said...

😂

Syazana Jamaludin said...

Terima kasih tuan.

Baru sahaja tadi saya mendengar ceramah Dr Asri berkenaan kemustajaban doa.

Bila doa tidak makbul jangan ditanya adakah Allah tidak mendengar, kerana selalunya kitalah yang tidak meminta sebaiknya. :(