Monday, July 17, 2006

aku ingin rasa di rumah kakek

Malam ini, aku sendiri di rumah. Aku kira jika tiada bunyi kipas, pasti aku hanya mendengar detik-detik jantung aku sendiri. Aku suka sendiri kerna ia bisa membuat aku melayang jauh dari tubuh aku. Jauh ke masa kanak-kanak aku yang sunyi. Tapi penuh sekali dengan senyuman. Penuh dengan ketawa. Tapi aku tetap aja sunyi.

Aku rasa-rasa, kesunyian ini bisa aku terus nikmati sehingga seorang teman aku memberitahu aku tentang pameran hantu di Shah Alam. Dimana ia cukup hangat untuk dikunjungi. Tapi ia sebetulnya belum di rasmikan, juga menantikan patung-patung mumia untuk menambah erti pada pameran itu. Aku kira itu bagus, bagus untuk meraka yang mahu melihat hantu tanpa rasa khuatir hantu itu tersenyum kepada mereka. Tapi aku mahu sesuatu yang tersenyum kepada aku. Setidak-tidaknya sewaktu aku sunyi begini. Jika tidak manusia, mahluk lain juga bisa. Aku tidak memilih senyuman. hehehe.

Bicara berkenaan mahkluk lain selain manusia, aku boleh katakan untuk waktu ini aku belum lagi pernah ada pengalaman. Tapi ini bukan bermakan aku mengharap. Aku syukur sebenarnya kerna aku ini bukan seseorang yang suka sesuatu yang terlalu istimewa. Aku suka biasa-biasa aja. Pengalaman dengan mahkluk lain itu aku kira istimewa. Bukan biasa-biasa.

Tapi, aku rasa ketika aku masih kecil, aku juga punyai cerita berkenaan ini. Ketika itu, aku sering ke rumah kakek. Rumah dia cukup besar. Punyai 5 bilik. Tapi terletak jauh dari kawasan kejiranan. Ia terletak di tengah-tengah kebun kelapa yang cukup luas. Jadi suasana nya cukup sunyi. Biar waktu itu udah tengahari. Yang aku masih ingat, suasana sunyi itu sering berada dalam hati aku ketika sendiri. Suasana itu terlalu indah bagi aku. Hanya ada bunyi angin mengerak-gerak daun pohon kelapa.

Jika malam pula suasana sunyi itu pula memberi aku rasa yang cukup dalam. Ia menakutkan. Bunyi angin itu ada, tapi ia lebih dari sekadar bunyi angin. Ia seolahnya bisikan halus. Ditambah dengan bunyi cengkerik, terkadang selang-seli bunyi punggok juga anjing yang menyalak. Aku ngeri dengan rasa itu. Biar ianya tetap rasa sunyi tapi sunyinya terlalu gelap bagi aku. Aku masih merasakan suasana tersebut pada waktu-waktu tertentu dalam hidup aku. Dan aku tidak suka. Tapi aku rindu.


Berkenaan rumah kakek, aku suka sesuatu tentangnya, ia luas dan aku boleh berlari, bermain bola juga badminton dengan bapa aku di dalamnya. Tapi luas itu juga semakin merisaukan aku bila tibanya waktu malam. Apa yang aku nampak hanyalah hitam. Waktu itu masih guna pelita. Yang nampak dinding yang kabur bersama bayang-bayang aku. Juga cicak-cicak yang galak di syiling mencari makan.

Aku takut dengan suasana itu, di tambah dengan rasa sunyi malam yang aku terangkan tadi. Aku merasakan malam di rumah kakek adalah malam yang penuh debaran . Hingga, aku sering aja memaksa ibu untuk tidur awal dengan aku. Kerna aku tidak mahu sendiri di kelambu. Pelukan ibu cukup membuatkan aku rasa selamat.

Pada satu malam, ketika aku mahu tidur, aku terdengar bunyi anjing yang mendayu-dayu. Ayah aku memberitahu aku bahawa anjing itu ternampak iblis. Aku merasa cukup takut tapi rasa selamat juga kerna aku di apit oleh kedua ibu bapa aku. Aku merasa mereka akan melindungi aku dari apa pun yang datang. Jadi aku biar begitu dan terus tidur.

Untuk hari-hari lainnya aku masih begitu, aku cukup gembira pada siang harinya tapi untuk waktu malam aku merasa cukup khuatir. Tapi aku masih belum berjumpa apa-apa yang menakutkan. Cuma aku sentiasa aja merasa takut.

Takut aku semakin bertambah bila ada saudra aku bilang rumah kakek aku ini sebenarnya di huni oleh seorang penjaga. Wanita yang berambut panjang. Maknanya ia menjaga keselamatan rumah itu dari mara bahaya. Dan ia akan sering kelihatan di tiang seri rumah atau, di dalam kelambu. Aduh.

Anehnya, sampai rumah itu udah di runtuhkan aku masih belum kesempatan ketemu makhluk itu. Aku kira, aku ini cucu kesayangan kakek lantas aku ini turut di jaga. Jadi tidak perlu mahluk itu memperlihatkan diri dia kepada aku.

Jadi perkara yang menakutkan aku hanyalah suasana rumah kakek, sekitarnya dan itu aja pada waktu malam. Bukan kerna gangguan atau apa-apa yang aneh. JAdi aku fikir aku ini, tidak di perlihatkan keanehan itu sebab aku ini lemah semangat barangkali. Aku membayangkan jika aku ketemu wanita itu, pasti aku demam berat. hehehe.

Untuk itu, aku rasa aku ingin kepameran hantu itu, bukan untuk melihat hantu tapi untuk aku merasai kembali suasana malam di rumah kakek aku. Aku mahu rasa sepi yang gelap itu. Rasa yang cukup menggetarkan hati. Untuk itu, jiak punya pilihan, aku mahu sendiri di pameran itu ketika lampu pameran udah di tutup. Berdiri bersama-sama bahan pameran itu. Hanya untuk rasa di rumah kakek aku.

No comments: