Wednesday, July 19, 2006

sindrom anak-anak kecil si penangkap rama-rama

Rama-rama punyai warna yang cantik. Ia memang di cipta untuk kita tenang bila memandang dan bukan di cipta untuk di musnah. Itu yang aku belajar ketika aku masih anak-anak. Aku sering memburu rama-rama di halaman rumah aku. Aku mengejar dan cuba menangkapnya. Hanya kerna ia cantik dan lagi penting, rama-rama terbang rendah. Aku berkeyakinan bisa menangkap kerna ia kelihatan mudah. Tapi dari 100 cubaan aku hanya 1 yang berjaya. Aku betul-betul kecewa. JAdi aku pelajari sesuatu di sini, rama-rama tidak mudah di tangkap dengan tangan kosong. Tapi aku tidak putus asa.

Ketika aku bernasib baik, aku berjaya menangkap rama-rama, aku tidak pasti apa yang aku harus perbuat dengan rama-rama itu. Aku belum lagi tahu apa itu hobi mengumpul rama-rama, juga belum lagi tahu untuk mengkaji rama-rama itu. Sudahnya, aku keroyok rama-rama itu. Musnah semua keindahan juga menyumbang untuk ketidastabilan untuk ekosistem alam. Anehnya, aku tidak puas. Esoknya aku cuba untuk mengejar dan menangkap lagi rama-rama dengan tangan kosong. Aku tidak pernah belajar apa-apa rupanya. Akugelar ini sindrom anak kecil si penangkap rama-rama.

Dalam hidup, kita juga sering menemukan sindrom anak kecil si penangkap rama-rama. Untuk mendapat sesuatu mereka sering aja berbekal dengan keyakinan mereka tanpa berbekal alatan yang secukupnya. Baik dari segi ilmu, emosi, fizik juga ekonomi. Dan jika mereka bernasib baik memperoleh apa yang mereka mahu, mereka sering kaku. Tidak tahu apa yang mereka mahu perbuat dengan perkara itu, kerna tujuan kita mahukan perkara itu hanyalah ia kelihatan mudah.

Lihat aja dalam percintaan. Ramai yang cuba mendapatkan cinta dengan hanya membawa diri yang kosong. Tanpa apa-apa bekalan untuk membuatkan si gadis meyakini cinta si jejaka tadi, baik dari segi amal atau ekonomi. Tapi di saat si gadis mulai menerima diri jejaka tadi dengan seadanya, si jejaka tadi pula tidak pasti mahu di buat apa dengan cinta si gadis. Lantas si jejaka itu akan memusnahkan si gadis.

Esoknya tanpa rasa bersalah, si jejaka ini akan terus pula mencari cinta yang lain dan terusan memusnah. Di sini, sering persoalkan siapa yang harus di persalah. Si jejaka atau si gadis. Jika untuk kelihatan adil, pasti si jejak jelas salah. Tapi jika si gadis menolak cinta si jejaka, pasti perkara ini tidak juga berlaku. Kuasa di tangan si gadis sebetulnya. Jadi kelihatan, secara halus, si gadis itu juga bersalah.

Aku tidak mahu berhujah lanjut dengan perkara tersebut. Bagi aku si jejak tadi tetap salah. Kerna si gadis umpama rama-rama cantik tadi. Pasti mereka juga lelah di kejar atau mereka silap dalam perhitungan dalam hati mereka yang suci lantas berjaya di tangkap oleh si jejaka tadi.

Si jejaka yang menghidap sindrom ini sebetulnya bisa di kesan. Mereka biasanya punyai personaliti yang bermulut manis. Mereka tidak punyai kerjaya tetap, hidup di tanggung orang tua. Seperti anak-anak. Dan jika di tanya berkenaan masa depan. Meraka hanya senyum dan tidak tahu untuk mengulas. Hanya bisa memberi janji-janji yang jelas sukar. Meraka tidak tahu erti putus asa. Sering mencuba biar udah sering di tolak. Lantas untuk itu, para gadis cuba hindari si jejaka yang menghidapi sindrom ini. Kerna kamu bisa di musnah.

Jadi, untuk rama-rama cantik sekalin, cuba kalian jangan bermain di taman yang banyak anak-anak kecil. Juga pastikan kalian terbang tinggi juga waspada atas bunga mana yang anda singgah, agar tidak mudah tertangkap. Kerna aku sering berada di taman-taman bunga untuk menangkap rama-rama. hehehe. Waspada kalian

No comments: