Wednesday, May 07, 2014

Nanti...

"Akan ada. Nanti."

Kata Laila yang terus sahaja melurut-lurut skrin telefonnya. 

Hati Nad yang sejak tadi tidak mahu diam-diam daripada memikirkan hal itu, menjadi semakin tidak keruan. Jawapan Laila terlalu pendek, untuk soalan yang membabitkan masa hadapan.

"Itu je?" 

"Ya. Cuma itu. Selebihnya kau buat seperti aku."

"Seperti apa?" Nad terus memerhati Laila yang sibuk dengan telefonnya. Seperti ada rasa yang mahu ditumpahkan pada telefon itu. Mungkin rasa yang sudah lama tergantung dalam hati.

"Main game."

"Main game? Aku tanya soal jodoh, kau suruh aku main game?"

"Mengapa terkejut? Kau terkejut sebab, sebenarnya dalam hati kau sudah ada jawapannya. Kau tahu untuk hal jodoh itu adalah rahsia Tuhan. Kau juga sudah tahu, untuk perempuan seperti kita yang malu-malu ini, usaha mencari jodoh yang baik itu, 50 peratus malu, 50 peratus doa, yang semuanya bererti kita hanya mampu berkata-kata, dan berharap-harap dalam hati. Paling utama, kau juga tahu, usaha mencari jodoh yang baik itu, adalah bererti berusaha menjadi perempuan yang baik. Kau tahu semuanya, dan kau masih mahu bertanya. Mengapa?"

Nad diam. Laila menyambung.

"Kerana kau takut, malu kau itu terlalu berlebihan, dan kau sangat takut doa kau tidak dimakbulkan. Kau perlu ingat, semakin perempuan itu malu, semakin jelas mereka pada mata lelaki yang baik. Semakin takut doa kau tidak dimakbulkan, semakin banyak kau berdoa. Jadi, teruslah begitu. InsyaAllah kita akan dipertemukan dengan apa yang terbaik untuk kita."

Lalu Laila terus-terusan melurut skrin telefon, dan Nad pula mula melurut-lurut hatinya.

2 comments:

Pawana Malam said...

Assalamualaikum...tahniah abg dingin...lama betul tak berkecimpung di alam blog...namun sungguh komited abg tetap berblog setiap tahun sejak 2006 kita sama2 di ruangan blog ini..kelihatan ada kemajuan dlm hdupmu...sedap cerpen dn cerita2 yg dipaparkn..tahniah dn smoga terus brjya juga bhgia..amin..doakn sy juga ya..

Anonymous said...

One of the things that is important to realize, however, make sure that they are usually abc very hesitant or
strict with their criteria. Well, the main cocern will be how to protect hard-earned cash and still get the regular income needed for
everyday sustenance.

Feel free to surf to my blog ubezpieczenie