Friday, July 21, 2006

Kejam yang di nanti

Aku suka melihat orang yang bersikap kejam, tapi aku sendiri sukar untuk menjadi kejam.


Ayat ini bukan dari aku, tapi dari seseorang. Dan ia memperdengarkannya kepada aku. Aku seperti biasa, berpura-pura tenang, memberi sikit senyuman tapi hati aku sedikit bungkam. Kerna sebetulnya aku juga begitu. Aku suka melihat kekejaman tapi aku tidak pernah mudah untuk menjadi kejam. Aku suka menuntun filem-filem yang memapar segala jenis bentuk kekejaman. Dari kejam nya seekor singa terhadap mangsanya, kejamnya seorang ayah yang menampar anaknya hingga kepada kejamnnya musuh terhadap hero filem. Tapi aku sebetulnya lebih suka kepada kekejaman yang bisa aku dapati dalam hidup seharian aku. Kekejaman diri kita pada persekitaran kita. Pada teman-teman, pada orang tua juga pada kekasih.

Jika di telusuri kejam itu dari segi makna. Ia kira-kira bermaksud melakukan sesuatu yang tidak adil. Adil pula bermakna, meletakkan sesuatu bukan pada tempatanya. Jadi secara mudah kejam boleh di bilang sebagai melakuakan sesuatu yang bukan pada tempatanya. Contoh mudah, ketika kita membuang sampah yang bukan pada tempatnya. Kita membuang samaph terus ke jalan-jalan di luar rumah tidak ke dalam tong. Lantas, ia bisa di gelar sebagai satu kekejaman, kekejaman kepada alam sekitar. Hehehe. (Contoh ini rasanya sesuai untuk aktivis greenpeace. )

Tapi biar di bilang kejam, kejam itu sebenarnya perlu. Perlu yang bagaimana. Kejam itu perlu dalam memberi bentuk ketegasan dalam diri kita. Kejam untuk melukakan hati orang lain dengan mengatakan tidak. Ia sangat perlu jika anda ingin jadi pemimpin agung. tapi biar dalam dos yang sederhana. Kerna jika kejam itu terlalu banyak maka pemimpin itu akan kelihatan seperti Adolf Hitler yang mencetus perang dunai, atau seperti Pol pot ketua gerila Khmer Rouge yang membunuh ribuan penduduk Kemboja. Tapi tanpanya siaft kejam, pemimpin akan kelihatan mudah untuk di sanggah, seperti Dr. Burhanuddin Al Helmy, seorang pejuang kemerdekaan. Kerna sifatnya yang terlalu mudah untk mempercayai dan sukar untuk berkata tidak, musuh-musuhnya mudah untuk mengambil peluang memburukan parti pimpinannya PKMM. Atau seprti contoh terkini Perdana Menteri Malaysia yang Kelima. Terlalu senyap, tidak mahu berdepan konflik, lantas musuh melihatnya sebagai 'punching bag'.

Jadi kejam dalam diri pemimpin harus sederhana, seperti yang di tunjuk oleh Saidina Abu Bakar yang memerangi golonganyang ingkar arahan untuk membyar zakat. Atau mungkin kejam seperti perdana menteri Malaysia yang Keempat? hehehe.

Cukup dalam politik, sebab aku bukan mahu terlalu lebih ke arah itu. Aku rasa aku mahu lebih kepada diri kita sendiri. Aku sebetulnya cuba untuk tidak berlaku kejam. Kerna aku rasa aku ini seorang yang mudah untuk membenarkan. Sulit untuk menidakkan. Jadi kebabyakkan waktu aku, aku lebih mudah untuk di dampingi oleh teman-teman terutamnya jika ia berkaitan uang ringgit. Atau lebih mudah untuk di jadikan peneman kemana pun jika aja ongkosnya di bayar. Hehehe.

Dalam soal hati, aku pernah untuk menerima sesuatu yang bukan suara hati aku. Aku terima cinta hanya kerna aku ini tidak mampu berkata tidak kepada dia. Lantas aku terima dengan harap cinta itu bisa berada di sebelah aku juga. Namun setelah aku puas mencuba ternyata aku gagal. Kerna aku baru tahu sesutu perkara berkenaan cinta lelaki juga perempuan. Jika lelaki itu tidak mencintai maka sampai akhir dia tidak akan bisa mencintai, berbeza dengan cinta perempuan, ia mudah hadir biar pada mulanya ia tiada. Jadi atas itu aku baru tahu yang aku dah membuat satu kesilapan. Niat asal aku untuk tidak berlaku kejam akhirnya aku terpaksa kejam dengan hati aku, terus dengan perempuan ini tadi. Dan rasa kekejaman aku itu masih aku bisa rasakan di saat aku sunyi. Suara tangisan halus sering masuk dalam ruang fikir aku, sama seperti tangisan yang aku dapat ketika waktu aku memtuskan hubungan itu.

Hasil dari itu, aku udah menjadi lelaki kejam. Dan aku terima. Aku udah di benci oelh dia, rakan-rakan dia dan keluraga dia dan aku masih terima. Mungkin jika aku kejam pada waktu mula-mula dulu dengan berkata tidak, pasti aku hanya kejam pada dia seorang. Tidak pada hati aku, rakan-rakan da juga keluarag dia. tapi hanya kerna aku tidak mahu terlihat kejam, aku menjadi sebenarnya menghidupkan satu lagi kekejaman yang lagi berat, lagi besar. jadi, kalin harus awas dengan perasaan kalin. kalian harus tahu bila waktu untuk menjadi kejam.

Aku masih memikir perkara itu, aku kira aku udah menjadikan dia seorang yang kejam juga barangkali. Mungkn dia udah tidak mempercayai lelaki tersu menyimpan dendam. Pasti dia di saat terluka ini mencari ubat dengan car melukakan lelaki lain dan aku rasa dia bisa kerna dia punyai apa yang lelaki mahu. Dan aku sebetulnya udah menyebar virus kejam itu. Duh, aku harap dia tidak begitu. Kerna aku tahu dia gadis yang baik.

Aku juga pernah ketemu seorang teman perempuan yang cukup baik. Dia rela mengorban hati dia demi untuk menjaga hati seorang lelaki. Kerna dia bilang dia tidak mahu terlihat kejam. tapi rakan-rakan dia terlalu menderita melihat dia. Dia lupa barangkali bahawa dia memang tidak berlaku tidak kejam dengan teman lelaki tadi, tapi dia udah berlaku kejam dengan diri dia lantas dengan rakan-rakan dia. Jadi dia sebetulnya membuat kekejaman yang lagi berat. Jika dalam hal ini mungkin kita boleh pergunakan kaedah lama ini yang menyatakan

'jika terkumpul dua kekejaman pilih lah kekejaman yang paling kecil'

Namun untuk keakhir , dia membuat keputusan yang tepat dan perkara ini menjadi pengajaran bagi dia juga bagi aku juga bagi kita semua. Untuk itu, sehingga kini dia menjadi seorang yang cukup tabah dan aku kagumi itu.

Pada diri aku, aku sebetulnya masih lagi punyai rasa kejam itu. Aku masih bisa memusnah sesuatu yang sedia cantik hanya kerna hati aku berkata ia lebih baik begini. Mungkin hati aku udah beku lantas menjadi dingin dan gelap. Tapi aku sentiasa beringat bahawa apa yang ita perbuat akan balik kepada kita. lantas untuk waktu ini, aku masih menunggu kekejaman yang akan aku peroleh. Aku tidak tahu dari siapa, tapi mungkin dari seseorang dan untuk itu aku masih menunggu kekejaman itu. Hehehe

1 comment:

Anonymous said...

Mahu berlaku kejam sangat... tapi Tak Sampai Hati lar....

#menakjubkan#