Thursday, November 28, 2013

Nur Alya

Manusia berubah, begitu juga saya kerana saya ini manusia. Berubah menjadi lebih baik, berubah menjadi lebih hasad, berubah menjadi lebih bahagia, berubaha menjadi lebih miskin, dan segala macam lagi perubahan.

Cuma sahaja, pada ketika melihat manusia lain, ada perkara yang membuat saya terlupa untuk berubah.

***

Nama perempuan itu Alya. Nur Alya. Saya bertemu dan kenal dengan dia semasa bekerja di kedai serbaneka yang ada menjual minuman keras, kedai 8-11. Tetapi saya tidak lama bekerja di situ, cuma sempat tiga hari apabila ditegur oleh seorang lelaki yang baik hati, “Apakah kamu yakin dengan berkat pada pendapatan kamu dengan menjual minuman keras?”

Pertanyaan itu saya bawa pulang tidur dan bangun sahaja, saya tahu yang saya tidak yakin. Rezeki itu adalah berkenaan berkat, dan terus sahaja saya berhenti. Cuma sahaja Nur Alya terus bekerja di situ, dan sehinggalah lima bulan kemudian, saya bertemu lagi dengan Nur Alya.

***

Waktu itu saya sudah punyai pekerjaan yang baik, dan sering juga mengikuti kelas agama, lalu semangat saya bagi berdakwah itu juga tinggi. Saya yang mula-mula menegur dia, dan Nur Alya tersenyum kepada saya lalu berkata, “Dahulu, ada seorang lelaki mencari kamu. Kata saya, kamu sudah berhenti. Lebih malang, nombor telefon kamu juga tidak ada.”

Saya akur itu silap saya. Terburu-buru berhenti sehingga nombor telefon Alya pun saya tidak simpan. Tetapi tidak apalah, itu bukan isunya. Isu utamanya, saya melihat Alya masih memakai seragam 8-11.

Terus sahaja saya memberitahu hal yang saya lupa beritahu lima bulan dahulu, “Kamu yakin dengan berkat pendapatan kamu dengan menjual arak?”

Nur Alya yang saya yakin baru sahaja pulang dari kerja, memberikan pandangan yang biasa kepada saya. Dia tersenyum. Senyuman yang saya fikir adalah senyuman merendahkan nilai soalan saya itu.

“Itulah soalan yang lelaki yang mencari kamu.”

Saya terkejut. Mengapalah saya tidak fikirkan perkara itu, yang lelaki itu juga pasti bertanyakan soalan yang sama kepada Alya. Tidak mungkinlah dia bertanyakan soalan itu kepada saya sahaja.

“Jadi, mengapa kamu terus bekerja di situ? Adakah kamu tidak fikir masa hadapan kamu bukan semasa kamu berjaya di dunia, tetapi semasa kamu sudah mati. Mengapa?" soal saya.

Alya yang baru mahu bercakap sesuatu, terus saya sampuk kerana hati saya meluap luap rasa tidak puas hati.

“Saya bukannya baik sangat tetapi kita manusia ini perlu berubah setidak tidaknya daripada tidak berkat kepada mendapat sedikit berkat. Setidak tidaknya. Lalu mengpa kamu tidak mahu begitu? Apa lebihnya bekerja di situ? Di mana berkatnya?"

“Sebab itulah lelaki itu mencari kamu. Sayangnya kamu berhenti awal.”

Saya tidak mengerti ke mana Alya mahu membawa perbincangan itu. Apa kaitan dengan lelaki itu pula?

“Mengapa dengan lelaki itu? Jangan jadikan dia alasan untuk perkara yang kamu sendiri boleh fikir."

“Dia mahu kita terus bekerja di situ.”

“Apa?” Saya hampir sahaja menjerit mendengar kata-kata Nur Alya.

“Ya.”

“Sebab apa pula? Bukankah dia yang bertanyakan soalan itu?”

“ Sebab dia mahu membayar upah kepada kita. Manakala duit gaji itu kita sumbangkan kepada badan dakwah. Badan dakwah itu yang kemudiannya membayar kita kembali. Kiranya, kita dapat gaji yang berkat. Tetapi dengan satu syarat.”

“Syarat?” Penerangan Nur Alya membuatkan saya sedikit keliru. Mengapa terdengar begitu kompleks?

“Syarat, supaya kita berdakwah kepada mana-mana orang Islam yang masuk membeli minuman keras. Tidak dapat dakwah mulut, kita juga disediakan dengan flyer. Masukkan sahaja flyer ke dalam plastik. Doakan mereka membacanya dan mendapat hidayah.”

Saya terdiam. Itulah pertama kali saya mendengar perkara itu.

“Itu yang saya lakukan. Hanya orang yang berada di dalam situ sahaja yang dapat menjalankan dakwah secara halus dan sembunyi. Bayangkan kita berdakwah menunggu di hadapan kedai, kamu fikir kamu tidak akan dihalau?”

Pertanyaan Nur Alya itu kembali menyentuh fikiran saya, dan akhirnya saya mengerti juga mengapa Nur Alya terus bekerja di situ.

Ternyata, saya tetap tidak mampu mengubah tanggapan saya kepada manusia lain, pada ketika saya merasakan diri saya lebih baik. Yang jelas, antara saya dan Nur Alya, perubahan Nur Alya itu lebih besar berbanding perubahan saya, dan saya pula hanya kerana merasa diri lebih baik, saya terlupa untuk berubah menjadi lebih merendah diri.

6 comments:

Izzah said...

saya nk share,tq
saya pngikut setia tuan :)

moots said...

Dah lama tak dengar citer mcm ni. Mmg padu.

Anonymous said...

Salam..dah lama tuan tak update blog..i love reading ur writing..

Anonymous said...

When someone writes an piece of writing he/she maintains the
idea of a user in his/her brain that how a user can know it.
Therefore that's why this post is outstdanding.
Thanks!

My web page: Contract War Hack

Anonymous said...

Good information. Lucky me I found your website by
accident (stumbleupon). I've saved it for later!

Here is my web blog open locked car door service

Anonymous said...

Google is my king since he has aided me to find this outstanding site!.


My site :: teeter hang ups ep-560 Reviews (ezinearticles.com)