Monday, July 24, 2006

tulisan ini bukan untuk aku?

Tadi, baru sebentar tadi. Aku membuka email aku. Dan aku terima sebanyak 21 email. Kira-kira suku dari email itu bercerita tentang porno, suku lagi mengenai MLM, dan hampir separuh bercerita tentang hal-hal umum. Tapi hanya 1 yang membuat hati aku terdetik untuk membaca email pada hari ini. Si penulis adalah seorang yang aku kenali. Dia cantik, punyai senyuman yang meluruhkan hati. Dia juga seorang yang mempunyai jiwa yang lembut dan seorang yang pintar menulis, kerna tajuk emailnya bisa menangkap hati aku. Dia memberi tajuk emailnya, 'tulisan ini bukan untuk kamu...'

Aku sedikit keliru sebetulnya. Jika tulisan itu bukan untuk aku tapi untuk siapa? Juga kenapa di hantar untuk aku. Apa perlunya aku. Juga kenapa tidak tersu di hantar kepada orang yang berhak untuk itu, jadi tajuknya ngak perlu terlalu pusing. Bisa aja terus kepada maksud jika dia menulis begini. 'tulisan ini untuk kamu...'

Tapi, selepas aku menghabisi membaca. Aku semakin keliru sebetulnya. Aku harus menangis atau harus apa. Kerna dia bercerita mengenai seseorang yang aku ngak tahu siapa jadi aku bilang aja ia 'orang misteri'. Dia bercerita berkenaan orang tersebut ngak memberi perhatian kepada dia berkenaan satu perkara. Perkara apa aku tidak tahu kerna dia tidak menukilkannya untuk aku. Perkara itu tidak penting tapi ia sebetulnya amat memberi erti pada si penulis. Lnatas dia merasa tersinggung. Dia cuba bertahan dengan bersikap seolah tenang tapi dia ngak bisa selamanya begitu. Jadi akhirnya, dia tetap aja bersedih biar dia tidak pernah mau mengakuai hakikat itu.

Dia juga bilang satu perkara, bahawa sejak kematian ibu, si penulis udah tidak punyai sesiapa untuk menjaga dia. Lantas dia merasa dia udah hidup sendiri dan dia tidak berharap kepada orang itu supaya menjaganya. Dia menganggap orang itu bukan sebahagian dari dia meski hakikatnya berbeda. Dia dengan setulus hatinya berkta dia membenci orang itu dan dia tidak mahu lagi orang itu menegur segala silap dia juga dia mahu lari dari hidup orang itu. Tapi meski begitu, dia tidak mahu lari jauh dari orang itu kerna dia takut jatuh lantas ttidak mampu bangun kembali. Jadi aku kira si penulis seorang yang masih berfikir rasional.

Aku sedikit tersentuh berkenaan email ini, pertama-tamanya, dia menyebut tentang ibu. Aku juga pernah punyai ibu dan aku juga kehilangan ibu di saat aku masih perlu. Aku mengerti apa itu hidu sendiri dan biar aku terus terang. Aku betul-betul hidup sendiri. Setidak-tidaknya dia masih punyai adik-beradik untuk memeluk dia di saat air mata udah tidak lagi jadi penawar. Juga adik-beradik untuk berkongsi segala cerita sedih, dia di saat aku pula hanya mampu berkhayal apa itu ertinya berkongsi kesedihan.

Aku tidak bilang aku tabah, atau aku tersenyum. Aku juga manusia biasa, punyai air mata dan hingga kini aku terus aja mudah untuk mengeluar air mata hanya untuk sebab yang kecil. Jadi untuk itu, aku kagumi si penulis kerna si penulis lagi tabah dari aku, kerna dia tidak mudah untuk mengalirkan air mata.

Orang yang dia maksudkan itu aku kira orang yang rapat dengan dia. Tapi dia tidak bilang siapa. Jadi tidak adil untuk aku untuk meneka biar saat ini byangan orang itu sering mncul dalam kepala aku. Aku juga tidak tahu kenapa dia begitu sedih dengan laku orang itu. juga kenapa orang itu bertindak begitu kepada dia. Persoalan ini aku tidak akan sentuh. Aku tidak mahu berandaian kerna berandaian hanya bisa membuat dia jadi tidak selsa lagi untuk menulis kepada aku. Jadi kamu si penulis jangan kamukhuatir, aku tidak akan memaksa kamu terus terang dengan aku, biar aku ini mudah sekali orangnya.

Aku cuma mahu mencoret perkara yang umum. yang tidak akan menambah lagi beban di hati sipenulis. Aku tidak mahu menghukum kamu begitu dan begini kerna ia tidak adil bagi kamu juga aku. Aku hanya mahu kamu hidup seadanya kamu. Kamu harus tersenyum untuk diri kamu sendiri dan jangan kamu menipu orang-orang di sekitar kamu dengan senyuman kamu. kerna aku yakin, biar senyuman kamu itu manis, ada di antara mereka yang tahu apa ertinya senyuman kamu itu. Juga tahu apa ada di dalam hati kamu, biar hanya suku dari apa yang kamu rasa. Jadi hargai orang-orang itu dengan memberi senyuman pada diri kamu sendiri.

Untuk mereka yang membiar kamu sendiri, membiar kamu sunyi, jangan pernah lupa bahawa pada suatu saat di saat kelahiran kamu, mereka adalah orang-oarang yang paling gembira. Di saat kecil ketika kamu masih tidak mampu berdiri, mereka yang mengangkat kamu, di saat kamu jatuh lalu menangis, merekalah yang membangunkan kamu lantas memujuk kamu. Jadi, untuk apa yang terjadi pada hari ini pada kamu, kamu haus punyai maaf kerna kamu masih berhutang masa silam kamu pada mereka. Jika tidak maaf setidak-tidaknya kamu masih punyai harapan untuk mereka.

Untuk diri kamu seterusnya, aku ingin meminta maaf kerna aku tidak punyai apa-apa sebagai tukaran bagi email tu. Tapi aku udah cukup berpuas hati kamu bisa memberitahu aku sesuatu tentang rasa hati kamu. Aku juga mahu kamu tahu, aku sentiasa ingin kamu keluar dari rasa gelap janagn terlalu berlembt hati untuk semua kegelapan yang tiba. Seperti yang kamu pernah bilang..'takdir itu di tangan kita...'

No comments: