Sunday, September 02, 2007

bendera

"Dengan membawa bendara Malaysia yang terpanjang ke gunung Kinabalu ini, adalah cara bagi kami menghargai perjuangan pejuang kemerdekaan...bla..bla.."

Itu yang aku dengar tadi di TV. Dan sebelum ini aku mendengar banyak lagi perkara seumpama itu. menghasilkan pelbagai saiz bendera yang panjang dan besar...dengan maksud menghargai perjuang kemerdekaan. Ataupun bagi menghormati Malaysia ataupun bagi menunjukkan tanda kasih dan setia pada negara.

Aku kira aku ini kurang peka ataupun bijak kerna aku tidak dapat mengaitkan saiz bendera, bentuk bendera dan pelabagi lagi (termasuk bendera yang dibuat daripada tin, kulit siput etc) dengan menghargai perjuangan pejuang kemerdekaan, dengan menunjukan penghargaan pada negara etc.

Aku langsung tidak mampu mencari titik temu bagi perkara-perkara itu. Aneh bagi aku. bagaimana perkara-perkara itu bisa dijadikan simbol pada penghargaan. aku lebih mudah mengerti jika bunga mawar merah yang diberi kepada sang kekasih, itu tanda cinta. Tetapi sang kekasih tidak pula membeli bungan mawar untuk dirinya sendiri.

Hurm, mungkin ada fakta yang aku tertinggal. Tetapi apa? Aku hanya di ajar bagi menghormati bendera negara. Itu aja. Tidak pula aku di ajar bagi menunjukkan tanda kasih pada negara dengan membuat bendera terpanjang ataupun terbesar. Atas kerna itu aku cukup merasa benci dengan bendera terpanjang ataupun bendera terbesar yang ada. Benci kerna aku tidak mampu faham maksud kewujudannya. arhhh

No comments: