Sunday, September 23, 2007

rindu sang ayah

Semalam. Mungkin juga hari sebelum semalam.
Ayahku menelefon aku. Dia berpesan benda yang sudah dia pesan pada hari semalam, sebelum semalam. :-P

Aku iyakan aja.
Tetapi bukan pesanan itu yang sedang berlegar di fikir aku waktu ini.

Aku memikirkan sang ayah itu masih punyai rasa percaya kepada sang anak. Iaitu aku.
Mungkin lebih daripada rasa percaya. Aku kira sang ayah sebenrnya rindu pada sang anak. Iaitu aku.

Menulis perkataan 'rindu ayah pada sang anak' terus aku terbayang tangan kerasnya, mendukung tubuh halus aku ketika kecil. Terus terbayang kegelian misainya ketika dia mencium ubun2 lembutku.

Aku kira dia rindu pada waktu2 yang berlalu itu. Ketika ini, aku udah dewasa. Meninggalkan dia sendiri, biarpun bukan sengaja atas nama mencari rezeki, tetapi jauh di sudut hatinya, aku bisa meneka, dia rindukan aku.

ya, aku juga rindukan dia.

No comments: