Tuesday, August 28, 2007

akan hadir rasa itu

Saya akui satu perkara,

hidup dengan sepi itu umpama hidup tanpa rasa peduli.

Dan di situ sebenarnya titik indahnya hidup yang sepi ini.

Hidp tanpa peduli apa2 yang terjadi, hanya memkir tentang diri sendiri.

Sehingga suatu saat, kita bisa merasakan dunia ini, kita yang punya. Kita tidak punyai lagi rasa peduli.

Namun, akan datang harinya, kita tidak lagi hidup dengan sepi itu. Sepi akan pergi meninggalkan kita. Akan datang cinta, akan datang rindu, kasih, teman-teman dan kekasih.

Hadir dalam hidup kita, menolak sepi ketepi.

Di saat itu, kita akan terperangkapa dalam diri sendiri. Kerana kita sudah biasa hidup dengan sepi, hidup dengan rasa tidak peduli, maka kita akan bersikap tidak peduli dengan cinta, rindu, kasih, teman-teman dan kekasih.

Sehingga, cinta itu layu, kasih itu jauh, rindu itu hilang dan teman-teman membuang kita. Hanya kerana kita masih terus dengan rasa tidak peduli.

Rasa tidak peduli itu perlu hilang bersama hilannya sepi. Perlu. Kerana apa yang hadir dalam hidup kita adalah kerana pedulinya tuhan kepada kita. Dia memberikan kita cinta, rindu, kasih, dan segalanya. Hanya kerna rasa peduli.

Mungkin perkara pertama bagi menzahirkan rasa syukur kita atas rasa peduli atas diri kita adalah dengan tersenyum. Tersenyum pada cinta yang hadir, pada teman-teman ataupun pada hari esok yang tiba.

Semoga kita akan bahagia dengan seala perkara baru yang hadir dalam hidup kita. Semoga kita sudah siap bagi memberi kembali rasa peduli itu dengan rasa peduli kita. Ya. Semoga semuanya baik2 aja.

No comments: