Monday, September 24, 2007

Ia hanya cerita

"Berapa kali mahu ibu bilang sama kamu, ibu udah ngak punyai uang," kata ibu yati sambil mengesat peluhnya. Tempurung2 ini harus dikumpulkan sebelum petang. Takut nanti hujan. Pagi2 esok bisa terus dibakar dibuat arang. Tauke Lim pasti datang lusa mau mengambil arangnya.

"Tapi cikgu mahu saya gunakan seluar trek bagi bersukan ketika PJK. Cikgu bilang, jika saya gunakan seluar sekolah lagi bagi bersukan, dia akan merotan saya." Perlahan saja Hadi berkata. takut menyingung ibunya, ataupun barangkali takut ibu terus tidak mengendahkannya. Dalam pada itu, dia sudah terbayang rotan Cikgu talib yang panjang, singgah ke punggungnya. Mungkin lebih dari 3 kali singgahan. Cukup buat matanya berair, cukup buat telinga pedih mendengar ejekan kawan-kawan.

Ibu Yati, berhenti sebentar. Dia bertinggung, tanganya di letak di lutut. Dia memandang Hadi. Hadi tunduk.

"Begini sahaja, Lusa Tauke Lim datang ambil arang ini. Lepas itu, boleh beli seluar trek."

"Tetapi Hadi ada kelas PJK esok. Perlu bersukan."

Ibu Yati bangun. Dia merapati anak tunggalnya, satu-satunya buah hatinya selepas kehilangan suami dalam kemalangan. Esok ibu pergi jumpa cikgu kamu dan terangkan hal ini, boleh?"

Hadi mengangguk.

.......

Ok, cukup disitu aja ceritanya kerna aku hanya mahu bercerita berkenaan betapa hairannya aku melihat kisah2 yang menjadikan anak2 sekolah sebagai mangsa keadaan.

Di sekolah cikgu mahukan itu, sedangkan di rumah keluarga ngak mampu.

Bagaimana?

Mengapa si murid tadi yang perlu menerima akibat. Seharusnya setiap cerita perlu keluarga sendiri yang hadir sama ke sekolah, terus terang sama cikgu, bahawa...anak dia tidak salah...tapi dia yang tidak mampu.

Namun, hakikatnya...dalam semua drama, filem ataupun novel...hal ini tidak terjadi. Elemen salah faham suka betul di jadikan isu, hingga aku sakit jiwa menanggung sedih melihat watak budak2 itu menderita. (aku ini mudah menghayati :-p)

Ahhh. Mujur ia hanya cerita.
Mujur.

owh...aku lapar...baru 6.42. perlu tunggu berbelas2 menet lagi utk berbuka puasa.

aarghh.

No comments: