Friday, June 16, 2006

umat Islam umapama lebah

Aku mendengarkan ungkapan ini dari seorang ustaz..
di televisi ...
aku jadi kehairanan...mengapa dia berpandangan begitu...
lantas...segara aku duduk kejap sofa..memerhati malah menyedut sebungkus air kelapa..
uatza tersebut sambung bicara lagi..

"Umat Islam umpama lebah..kerana ia memakan benda2 yang baik, hala dan harum iaiatu sari bunga...kemudia apabila iamembuang mencerna terus menghadam makanan tersebut, lebah akan meninggalakan sisa yang manis lagi berkhasiat iatu madu...segala perkara yang di perbuat oleh lebah adalah perkara yang baik lagi bepekerti...seperti juga umat Islam sepatutnya....Tapi sarang lebah jangan di jolok...kerna apabila di jolok kita pasti kena sengatnya...

Umat Islam juga harus begitu...di geruni umpama lebah...tidak boleh di perkotak kayikan oleh mana2 kuasa..."
aku berkata...benar...kita umat Islam sepatutnya seperti lebah..
meski kecil tapi bersatu..
memperolehi makan dari sumber yang halal lagi baik...
meningkalakn sesuatu yang bermenfaat untuk semua ...
tapi juga gagah dalam mempertahankan hak...

Jadi...seketika itu juga aku merasa cukup terpukul..
ironinya...umat Islam hari ini tidak begitu...
memberi makan anak2nya dari sumber yang haram...judi, rasuah,,rampok..
meninggalakan sesutu yang tidak elok kepada masyarakat sekeliling...vandalisme...ragut ..
juga lemah dan tidak mampu menyengat...lihat saja Iraq dan Palestin...
Untuk apa aku menuliskan semua ini...Untuk 1 sebab...aku juga umat Islam punyai tanggungjawab ...
tapi belum terlambat untuk kita seperti lebah...
hanya perlu usaha.. InsyAllah...
kiat semua akan berjaya...biar terpaksa bersabar untuk 100 tahun lagi...
yang penting langkah kerah itu harus di mulai hari ini...dari dalam diri kita...tanya diri kita...
bagaimana aku mengamalkan Islam...bagiamana aku mematuhi peraturannya..
adakah aku sudah meningglakan larangan dan menegrjakan suruhan..
bagaiamana fizik aku...adakah aku susah menutup segala aurat aku..
bagaimana jiwa aku....adakah aku sudah cukup memberinya makan dengan ibadah
bagaiman pula dengan keluarga2 dan raka2 aku...adakah aku sudah membahagiakan mereka..
bagaimana pula dengan hubungan aku dengan Maha Pencipta, Allah...adakah aku sudah merasakan diri aku hamba kepadaNya...tidak merasa riak lagi sombong...serta takut akan murkaNya juga sentiasa berharap dengan redhaNya
untuk aku dan kita semua...
mari kita berbalas2 doa...
doa kearah kebaikan..

No comments: