Tuesday, June 29, 2021

Pelangi bukanlah hadiah selepas ribut

 Pagi tadi, saya hantar anak saya ke Bengkel Sains.

Semasa di dalam kereta, dia kata, "Papa, tengok tu, ada pelangi. Lama Caca tak nampak."

Mata saya mengikut arah telunjuknya. Di hadapan sana ada pelangi. Tidak dalam lengkung penuh, hanya kaki pelangi sahaja terlihat warna2 indah. Tetapi itu cukup untuk menerbitkan senyum.

"Apa jadi kat sana?" tanya saya.

"Air terkena matahari."

"Maknanya di sana ada hujan."

Dia diam, terus memerhati pelangi, dan saya diam termenung. Saya tersentak dengan kata2 saya sendiri.

Ternyata selama ini, tafsir saya sendiri tentang pelangi itu tidak sepenuhnya benar. Saya sering mengikut untuk menuliskan 'pelangi' itu adalah hadiah selepas terjadinya 'hujan ribut'.

Sedangkan pelangi itu, adalah lebih hampir kepada lambang kesabaran dan kesyukuran berbanding bahagia itu sendiri.

Ini kerana pada ketika melihat bahagianya manusia, dan hati kita bertanya, "Apa yang terjadi di sana?"

Mungkin sahaja jawapan yang muncul, mereka saling cinta, saling faham mengerti, dan saling doa mendoa.

Sedangkan hakikatnya, yang terjadi adalah kesabaran dan syukur manusia. Kita ini manusia tidak ada yang lepas daripada masalah, tidak lepas daripada silap juga kelemahan.

Lalu perlu kesabaran untuk berperilaku cinta, perlu syukur hati untuk saling mengerti, dan pasti lebih sabar juga syukur untuk sering doa mendoa.

Pasti, perlambangan itu lebih adil untuk semua manusia. Kerana mereka yang hancur hatinya, musnah hubungannya, hilang harta dan rakan, yang berada pada titik rendah keyakinan kerana tidak punya kerja, tidak akan punya lagi kata saling cinta, saling memahami, tetapi masih punyai kata untuk kesabaran dan syukur.

Punyai sabar dan syukur itu sendiri adalah bahagia.

Juga, pelangi tidak perlu terlihat penuh, untuk tampil manis, cukup sekadar warna indah pada kaki pelangi. Kerana kita memilih untuk melihat yang itu, dan kita mampu.

Hidup kita juga begitu. Tidak semua perkara kita perlu melihat keseluruhannya. Ada perkara cukup kita lihat yang indah-indahnya, dan kenang manis-manisnya.

No comments: