Thursday, January 27, 2011

ke seluruh hati

Saya yakin, bertemu dengan dia, seorang yang lebih muda usianya daripada saya, adalah rahmat yang sangat besar. Melalui dia saya kembali bersemangat untuk menjalani hidup saya sehari-hari. Bukanlah bermaksud sebelum ini saya sudah hilang semangat dan hanya menunggu mati, tetapi kerana semangat saya sudah pudar, tidak marak dan tidak mampu menebar ke seluruh hati.

Nasihatnya, nasihat biasa. Namun kerana ikhlasnya hati dia memberikan nasihat, kesannya menjadi sangat luar biasa.

Katanya, “Apabila kamu sudah nekad memberitahu diri kamu, bahawa kamu suka memakan pau kacang yang sudah sejuk, maka akan ada manusia lain yang dengan mudah memberitahu, bahawa mereka juga seperti kamu, dan pasti juga akan ada manusia yang tidak bersetuju kerana mereka lebih suka dengan pau kacang yang masih panas.”

Awalnya, saya terhairan-hairan dengan maksud yang terlindung di balik nasihat pau itu. Namun akhirnya saya semakin mengerti pada saat dia menyambung kata-katanya.

“Pada saat kamu sudah jelas dengan jalan kamu, iaitu menjadi peminat pau kacang sejuk, maka akan jelas juga kepada kamu, akan ada orang yang sependapat dan tidak sependapat dengan kamu. Maksudnya, semakin jelas jalan yang kamu pilih, semakin jelas pula orang yang menyokong kamu dan semakin jelas pula orang yang langsung tidak menyokong kamu.”

Dia diam, merenung saya dan dia yakin, saya masih terhairan-hairan dan dia menyambung lagi.

“Kamu juga boleh menterbalikkan suasana itu kepada diri kamu. Ambil sahaja contoh berkenaan novel-novel kamu. Kamu sendiri mengaku bahawa ada manusia yang sangat senang dengan gaya penulisan kamu dan ada juga yang langsung tidak bersetuju dengan cara kamu. Itu sebenarnya adalah pesan secara halus yang kamu mempunyai gaya dan cara penulisan kamu yang jelas. Ataupun gaya kamu yang tersendiri. Lalu pada saat kamu sedar bahawa ada yang tidak setuju dengan gaya penulisan kamu, pegang sahaja kata-kata tadi, bahawa kamu sudah memilih jalan yang jelas dan itulah jalan-jalan orang yang berprinsip.”

Pada saat itu juga sepertinya bahu saya baru meletakkan beban yang maha berat. Fikiran saya berasa ringan dan saya mengerti sesuatu daripada situ. Hanya mereka yang punyai perjuangan yang jelas dan berprinsip sahaja yang akan ada penentangnya.

Akhirnya senyum saya pun tersebar ke seluruh hati.







1 comment:

rahmahmokhtaruddin said...

Alhamdulillah.. Pastinya, saya salah seorang yang selalu senang dengan tulisan-tulisan tuan. Oh ya, sekarang ini pun emak saya sedang membaca semua buku-buku tuan, dari sebuah ke sebuah. ^_^