Wednesday, May 21, 2008

untuk masa silam, saya mengaku

Langit sudah petang dan burung sudah pulang. Tinggal saya berdua dengan seorang teman di sebuah warung, ketawa bergemerincing. Lalu, lalu seorang tua yang saya kenal. Lelaki tua yang berbaju merah. Terus dia tiba-tiba sahaja menyertai kami. Sedangkan teman saya yang satu itu sudah menjungkit kening.


Tanpa mengeluarkan kata meminta izin terus sahaja dia meneguk teh saya yang sudah suku. Ketawa kami berdua mengendur. Mata tetap tancap pada lelaki tua itu. Habis air saya dihirup dia memandang kami dengan mata yang separuh redup.


“Kamu semua perlu hati-hati...,” kata lelaki tua itu sebelum dia mula menguap. Selepas habis menguap dia menyambung.


“Perlu hati-hati sekiranya ada seseorang yang datang kepada kamu membawa berita berkenaan seseorang yang kamu kenal.”


Saya mengaru kepala. Mata memicing ke kanan memerhati pokok di seberang jalan yang masih tetap sama sahaja sejak dari hari-hari lalu. Bezanya mungkin, ada daun-daunnya yang sudah luruh dan menguning.


“Misalnya, kalau ada orang yang membawa berita tentang saya, menceritakan sisi gelap pada masa silam saya, lalu apa yang mahu kamu perbuat?” soal lelaki tua itu. Matanya mengarah ke arah saya dengan bulat dan tidak lagi redup.


Saya hanya menggeleng lalu mencapai gelas teh saya sebelum kembali menyedari teh saya sudah dihabiskan oleh lelaki tua itu.


“Jangan kamu tidak percaya. Percaya sahaja berita orang itu walaupun kamu tidak kenal kerana saya juga manusia biasa yang punyai sisi gelap saya sendiri tetapi ingat satu hal....” Orang tua itu menarik nafas panjang sebelum mengambil pula air coklat panas teman saya yang masih belum sampai separuh. Dia menghirup pelan-pelan. Teman saya hanya buntang matanya memerhati.


“Cuma ingat satu hal, saya juga manusia yang pasti punyai hati. Biar segelap mana pun masa silam saya, jangan kamu menidakkan apa kebaikan yang saya sudah perbuat pada masa sekarang. Tolong jangan menghukum saya. Kerana jika pun saya layak dihukum, hanya Tuhan dan orang yang pernah merasai gelapnya masa silam saya yang layak menghenyak hati saya.”


Air coklat teman saya sudah tinggal separuh dihirup. Tangan lelaki tua itu menyeka baki air coklat yang tersekat di hujung bibir. Menyeka dengan lembut seperti menyeka air mata seorang gadis.


“Lagi, satu hal yang kamu semua perlu ingat. Manusia itu fitrahnya mahu berubah. Kerna untuk apa kata taubat jika manusia itu tidak bisa berubah. Untuk apa buku-buku pembina jiwa sekiranya manusia itu sudah tidak bisa berubah. Begitu juga dengan saya, saya juga bisa berubah. Jika pun tidak sekarang tetapi jauh dalam hati saya tidak pernah lepas berdoa. Bukan sahaja berdoa untuk diri saya, malah berdoa untuk semua insan yang pernah menderita pada masa silam saya yang gelap.”


Saya tunduk memerhati muka meja, kemudian memerhati gelas kosong yang tadinya penuh berisi air coklat.


“Jadi, jangan menghukum saya. Saya pohon. Jangan membina ketetapan awal ke atas diri saya sebelum kamu benar-benar mengenali diri saya. Kerana apa yang kamu lihat sekarang, apa yang kamu perhatikan sekarang hanya suku daripada diri saya. Selebihnya diri saya tertinggal di rumah. Tertinggal pada ibu, pada ayah, pada adik, pada kakek dan pada saudara-saudara saya yang lain. Mungkin mereka tidak mengenali saya seperti mana Tuhan mengenali saya hamba-Nya. Tetapi setidak-tidaknya mereka mengenali saya dari kecil dan mereka tahu yang saya sayang mereka semua. Seperti saya sayang kamu. Beza kamu tidak tahu hal itu. Maafkan saya kerana membuat kamu gusar dengan masa lalu saya. Maafkan saya sebab tidak bisa membuat kamu senang dengan pekerti halus saya sekarang.”


Lelaki tua itu bangun. Saya dan teman saya masih memerhati. Lelaki tua itu mengeluarkan satu not RM50 lalu meletakkan di atas meja.


“Bayar dan ambil bakinya,” pesan lelaki tua itu lalu beredar pergi. Air kami berdua tidak lebih RM5.00. Bermakna ada lagi RM45.00 yang bisa dibawa berjoli.


Saya dan teman hanya memerhati lelaki itu pergi menjauh lalu hilang di balik pokok yang masih tetap sama seperti hari-hari lalunya. Angin petang kemudiannya muncul menyolek lembut wajah saya yang berminyak.


Usai angin petang berpuput, datang seorang lelaki muda bermisai galak lalu bertanya, “Kamu ada lihat lelaki tua yang bajunya merah?”


“Mengapa?”


“Dulu, dia pernah berbual dengan saya lalu memesan makanan yang banyak. Lelaki tua itu bermulut manis dan berkata yang macam-macam juga dia berjanji mahu membayarkan juga makanan saya. Tetapi akhirnya saya yang membayar makanannya kerana dia terus pergi lalu kabur tanpa rasa bersalah apa-apa pun. Jadi saya nasihatkan kamu berdua, sekiranya menjumpai seorang lelaki tua yang berbaju merah, jangan beri dia duduk berbual dengan kamu. Dia lelaki yang suka mengambil kesempatan. Hatinya gelap, segelap tujuh malam tanpa purnama. Jauhi dia. Jangan jadi seperti saya. Terpedaya.”


Saya lalu memejam mata. Berfikir berkenaan kata-kata lelaki muda dan lelaki tua yang berbaju merah itu. Ternyata terlalu banyak yang mahu difikirkan. Antara masa silam dan masa hadapan, ada masa sekarang yang jadi penentu.


Nota: Lelaki tua itu adalah lelaki tua yang ini.

Lelaki 1

Lelaki 2




1 comment:

Anonymous said...

LELAKI LELAKI ITU ADALAH .... INGATAN INGATAN UNTK DIRI