Tuesday, May 20, 2008

Raja Petra Kamarudin ialah bogeyman

Saya belum menonton lagi filem Bogeyman keluaran tahun 2005 sedangkan sekualnya sudah menyusul. Lalu bagaimana jalan cerita, saya sendiri tidak tahu. Cuma saya tahu bogeyman itu ialah legenda hantu yang diguna bagi menakutkan anak-anak di barat. Sama seperti kita semasa kecilnya mempercayai hantu tetek di Malaysia.


Bogeyman digambarkan sebagai hantu yang secara tiba-tiba sahaja boleh muncul di mana-mana. Tanpa derap kaki, tanpa keriut tingkap. Tidak boleh lengah walau sekejap.


Bogeyman bukan sekadar hantu bagi menakutkan anak-anak barat, bogeyman itu sendiri kata yang pernah menjadi kata menakutkan di Nusantara kita. Terutamanya semasa keagungan penjajahan British dan Belanda. Semasa kapal masih menjadi pengangkutan utama.


Pada waktu itu, mereka cukup berhati-hati dengan apa yang mereka gelar sebagai bogeyman. Atau lanun yang bisa muncul di mana-mana, bila-bila masa. Lanun yang mereka gelar bogeyman itu adalah apa yang kita kenali sekarang sebagai Bugis. Bugis man ialah bogeyman. Mungkin juga ia terus datang daripada perkataan Bugis sendiri kerana dalam bahasa Bugis, Bugis dipanggil Ogey. Ogey man = bogeyman. Mungkin juga ia kebetulan kerana kata asalnya juga dirujuk sebagai bugge, bogey lalu menjadi bug.


Pelaut Bugis pada masa itu sudah dipersiapkan diri mereka dengan ilmu persilatan yang tinggi. Mereka mampu berada di atas kapal yang dipenuhi meriam besar tanpa sebarang kesan. Gerak langkah mereka sepi, sesepi gua di gurun pasir. Tanpa memberi kesempatan kepada mereka untuk bertindak.


Namun bukan itu yang mahu diperkatakan kerana berani saya katakan zaman itu sudah berlalu. Zaman serba canggih dengan pelbagai radar pengesan, bogeyman tidak mungkin digeruni seperti zaman keagungannya.


Cuma lagi, zaman sekarang bogeyman itu tetap juga wujud dalam hal yang berbeza. Mereka wujud dalam dunia blog. Penulisan mereka senyap dan bisa muncul di mana-mana tetapi kesannya bisa meruntuhkan sebuah negara ataupun membina sebuah negara. (Terpulang pada perspektif)


Antaranya Raja Petra, seorang yang mengaku keturunan Bugis. Lalu mungkin semangat bogeyman yang digeruni barat itu ada pada dirinya. Sehingga dia menjadi bogeyman bagi pemerintah. Cuma sahaja, dia juga tetap digeruni para anak-anak kecil dunia blog. Kerna bisa sahaja entri anak-anak kecil dunia blog yang tidak sealiran denganya, dipaparkan di blognya lalu dihakimi oleh para bogeyman yang lain (para pengkomen yang hebat). Dihentam semahu-mahunya. Tetapi setidak-tidaknya ia lebih bagus berbanding niat ceroboh lain seperti penggodam ataupun penjara.


Lalu untuk Raja Petra, mungkin dia sebagai bogeyman faham bahasa ini. Agah karebah? Ajak mekpesirik-sirik ogey eh.


Heh.


Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Bogeyman

Murah dan pantas. :-)


No comments: