Tuesday, May 27, 2008

Buat duit dengan terbit buku sendiri


Jangan silap. Ia bukan sekadar tajuk entri. Ia juga adalah tajuk buku. :-)


Pada awal 80-an saya tidak boleh menerbitkan buku saya sendiri. Bukan kerana saya tidak punyai wang ataupun tidak punyai materi. Tetapi awal tahun 80-an saya baru lahir. Lalu bagaimana saya bisa menerbitkan buku sendiri? :-)


Lalu awal 90-an pun sama. Saya baru sekolah rendah lalu ke sekolah menengah. Duduk pula di pedalaman yang jauh dari bandar. Waktu itu hanya tahu berkenaan pokok kelapa dan pisang. Sedikit berkenaan ikan sungai.


Awal milenium hidup terus berbeza. Saya bergelumang pula hal-hal yang tak perlu. Ya, hidup jadi sia-sia. Mujur juga bisa tamatkan kuliah.


Lalu sekarang, tahun 2008 saya mahu menerbitkan buku sendiri. Mahu peroleh untung berjuta :-).


Langkah pertamanya, saya membaca buku ini. Buku yang ditulis oleh Encik. Nazrul Samsudin. Punyai enam tahun pengalaman menerbitkan buku. Lalu bukunya ini pasti bukan buku yang sekadar berteori. Sudah melalui praktik yang perlu.


Mula cerita buku ini adalah berkenaan mengapa kita perlu menerbitkan buku. Bukan sekadar mahu peroleh wang berjuta. Banyak lagi sebab yang mendorong dan juga perlu dipertimbangkan. Seterusnya bercerita berkenaan cabaran. Baik yang kecil sehingga sebesar-besar cabaran. Dan ia juga perlu dipertimbangkankan dengan wajar.


Perkara-perkara teknikal juga dijelaskan dengan bahasa yang mudah. Bahasa yang memang berniat berkongsi bukan sekadar memberitahu. Lalu saya gembira. Ya, perasaan apa lagi yang boleh muncul selain itu sekiranya saya boleh belajar sesuatu yang baru? :-)


Apa lagi yang saya peroleh daripada buku ini? Saya peroleh pandangan baru berkenaan penerbitan buku. Ia rumit tetapi tidak mustahil. Malah menyeronokkan. Tidak juga membebankan. Sekali lagi saya gembira. Tidak sia-sia membacanya dengan kepala terangguk-angguk.


Sisi gelap buku ini? Ini bukan buku fiksyen yang perlu kritikan sebegitu. Malah ini adalah buku yang perlu diberikan pujian kerana mungkin ia buku seumpamanya di Malaysia. Kalau tidak pun, ia buku pertama seumpamanya yang saya baca. ;-). Lalu perbandingan apa yang hendak dibuat bagi dijadikan asas kritikan? Malah daripada 10, saya beri 9.5. Mana 0.5 lagi daripada 10? 10 itu hanya untuk Tuhan. Ingat. Manusia tidak sempurna. :-)


Jadi buku ini bagus untuk siapa? Bagus untuk semua yang punyai niat membuat buku. Baik para blogger hingga kepada para perunding motivasi. Juga bagus untuk yang tidak tahu membeli buku yang bagaimana lagi.


Dan akhir sekali saya mahu memberitahu, keinginan menerbitkan buku sendiri itu bermula dari niat. Jadi untuk waktu ini saya berniat saja dulu. :-) Langkah seterusnya akan menyusul. Cuma jangan tanya bila. Hihihi.


Okey. Dapatkan buku ini segera sebelum diulang cetak. Kerna mengikut apa yang saya baca dalam buku ini, ulang cetak juga memakan masa berminggu. Ya. Bergembira.


http://www.terbitsendiri.com/

http://terbitbukusendiri.wordpress.com/

No comments: