Friday, July 02, 2021

Cinta untuk suatu tempoh hayat

Dahulu ketika masih belum bernikah, selalunya tidak akan ada yang boleh membuatkan saya berani sekiranya mahu menyatakan cinta kepada seseorang.

Datanglah belasan orang memujuk dan memberi kata-kata semangat, tetap saya tidak akan berani.

Biar puluhan buku tentang motivasi yang saya baca tetap tidak akan mampu membuatkan mulut saya berani menyampaikan rasa hati ini kepada perempuan itu.

Terlalu rendah diri sebenarnya.

Tidak yakin langsung cinta akan diterima.

Yang mana pada waktunya itu saya fikir itulah yang terbaik untuk saya.

Kerana apabila cinta diterima apa seterusnya? Saya tidak punya kerja, tidak juga punya wang.

Tidak punya apa-apa.

Cinta tidak pernah cukup sekiranya ia mahu dinamakan cinta sejati.

Ia perlu kepada perkara-perkara lain untuk berkhidmat dengan penuh kasih kepada cinta.

Ya, cinta sejati memang sepatutnya begitu kerana itulah namanya tanggungjawab.

Cinta tanpa tanggungjawab itu hanya cinta untuk suatu tempoh waktu.

Cinta dengan tanggungjawab pula adalah cinta untuk suatu tempoh hayat.

Jadi untuk anak muda, bersyukurlah ketika cintamu ditolak pada saat kamu tidak punya apa-apa, kerana ia menyelamatkan mu daripada cinta yang sekejap 

1 comment:

Unknown said...

Lamak dah sik baca dingin tok...