Sunday, July 01, 2012

# 3. Pintu biru pintu merah - sebuah novel

Saya ingat pada kali pertama saya warnakan rambut menjadi merah menyala. Waktu itu, rambut lurus saya masih hitam dan melepasi bahu, dan pada ketika itu lelaki-lelaki sepertinya tidak pernah jemu bersiul setiap kali saya lalu di hadapan, di tepi dan terkadang di belakang mereka pun, mereka menoleh dengan bersemangat, dan bersiul.

Bagi yang pendek lidahnya, sehingga bunyi siulan mereka seperti bunyi angin yang menampar atap zink, mereka berkata, “Jalan seorang sahaja?”

Sedangkan mata mereka masih terang, masih bagus, dan jelas sekali saya berjalan seorang diri. Mengapa perlu bertanya lagi? Lelaki, ternyata mereka memang susah mahu dipercaya. Dalam urusan menjaga mata sekalipun mereka sudah gagal, sedangkan awal kecurangan itu adalah kecurangan mata.

Jadi, entah bagaimana hari itu datang akal bagi mewarnakan rambut saya merah dan hasilnya, saya tidak lagi disiul, cuma saya dipandang pelik, aneh dan terkadang sinis.

Ada jugalah yang saya dengar, “Alien mana pula yang sesat ini?”

Saya tidak marah, tetapi gembira. Setidak-tidaknya, dikeji sebegitu lebih memuaskan hati saya dibanding dengan digoda bagi memuaskan nafsu mereka.

Namun kesannya, tidak ramai yang mahu dekat dengan saya selain rakan-rakan yang sudah tahu saya jenis perempuan yang bagaimana. Baik lelaki ataupun perempuan, pada ketika mereka melihat sahaja rambut merah saya, segera mereka memberikan mimik wajah tidak senang, tidak suka dan mahu menghina.

Sehingga ibu rakan serumah saya yang dahulu mahu anaknya keluar dari rumah sewa kami, dan saya mengalah. Saya yang keluar dan semasa mencari rumah sewa baru, saya temukan iklan mencari rakan serumah.

Dipendekkan cerita, saya bertemu dengan bakal rakan serumah saya itu dan terkejutnya saya, dia perempuan bertudung labuh yang berwajah lembut. Namun itu biasa, yang membuatkan saya tertarik, adalah pada ketika dia berkata, “Assalamualaikum. Ini Hanin? Cantiknya awak.”

Dia jujur dengan kata-katanya itu kerana tidak sekali matanya melirik pada rambut saya, dan matanya terus memandang wajah saya. Dia sepertinya tidak peduli dengan apa yang saya pakai dan siapa saya. Tanpa bertangguh, saya setuju menyewa dan tinggal bersama dia.

Tetapi itu hanya sebab kecil, untuk saya bagi terus serumah dengan dia. Ada sebab lain yang lebih besar, sebab yang membuatkan saya masih terkenang-kenang sehingga sekarang.

Suatu petang Sabtu.
Hari itu, rakan sekolah saya, yang kini bekerja di kelab malam dan mahu bertaubat, mahu benar tahu mengapa saya dapat tinggal serumah dengan orang yang berlainan watak dengan saya.

Dan saya pun bercerita, semuanya bermula pada suatu petang Sabtu. Ketika itu saya sedang bercuti dan rakan saya yang bertudung labuh itu, didatangi pula oleh empat orang rakannya yang juga bertudung labuh.

Saya tahu, mereka datang bukan sekadar datang bagi bertanya khabar, tetapi mereka datang bagi duduk dalam satu bulatan, dan ada buku apalah yang mereka baca, dan mereka juga mencatat apa yang sesama mereka perkatakan. Sempat juga saya mendengar, perkataan Arab, usrah. Ya, mungkin itulah namanya, usrah pada waktu petang.

Saya pula seperti biasa apabila cuti, sekiranya tidak membaca buku, saya menonton DVD, dan itulah petang itu yang saya lakukan. Bezanya, kali ini saya pura-pura tertidur kerana saya malas mahu bermanis wajah dan bersalam-salaman dengan mereka. Memang hari itu, saya menjadi sangat malas.

Selepas beberapa ketika, saya terdengar satu kata-kata yang hampir membuatkan saya terbangun.

“Mengapa awak serumah lagi dengan dia?” Entah siapalah antara mereka berempat itu yang bertanya kepada rakan serumah saya.

“Mengapa? Apa salahnya?” Saya kenal suara itu, suara rakan serumah saya.

“Takkan awak tidak tahu, sekiranya kita serumah dengan pencuri, sekiranya lebih 40 hari aura pencuri akan lekat kepada kita. Awak tidak takut?”

“Dia bukan pencuri!” Tegas rakan serumah saya.

“Ya, itu cuma contoh. Tetapi lihat dia, rambut merah, seksi, tidak solat, awak fikir, awak tidak akan terkena auranya?”

“Daripada dalil mana awak dapat berkenaan aura-aura?” Saya hampir tersenyum mendengarkan soalan rakan serumah saya itu.

“Ayah saya beritahu. Tetapi itu bukan soalnya. Soalnya walaupun awak niat mahu berdakwah sekalipun, adakah awak yakin dapat berdakwah kepada dia? Sudah cukupkah ilmu dan sudah cukup tinggikah iman awak? Paling utama, tidakkah nanti dai menyusahkan awak? Sekarang ini pun, setiap kali ada usrah, dia jeling kita seperti kita mahu minta duit dia pula. Semua itu perlu perkiraan, takut-takut nanti awak pula yang berambut merah.”

Mendengarkan kata-kata itu, saya terasa mahu bangun dan menjerit, “Jahanam! Kau siapa mahu menghakimi aku?” Namun saya sabarkan diri walaupuh terasa tangan sudah bergetar-getar.

“Kita kenal manusia dengan dua cara, jarak dan masa. Dengan jarak, kita dekat dengan mereka dan dengan masa, kita selalu bersama mereka, bukan sehari dua. Jadi, bagaimana awak boleh kata, awak kenal dia sehingga dia boleh mempengaruhi saya sekiranya awak sendiri tidak kenal dekat dan lama dengan dia? Lagipula yang lebih utama, ingat lagi hadis Nabi Muhammad saw?”

Penjelasan rakan serumah saya itu membuatkan saya berdecak kagum. Ternyata dia sangat melindungi saya.

“Hadis yang mana?”

“Seorang mukmin yang bergaul dengan masyarakat dan sabar dengan kepedihan dan kepayahan yang ditimbulkan oleh masyarakatnya, adalah lebih besar ganjarannya daripada mukmin yang tidak bergaul dengan masyarakat dan tidak sabar atas kepedihan, kepayahan, dan kejahatan masyarakatnya. Direkodkan oleh Al-Bukhari, Tirmizi dan Ahmad: Ini hadis sahih. Jadi, saya fikir duduk serumah dengan pun sudah kira bergaul dengan masyarakat. Yang paling utama, dia bukanlah seperti yang awak sangkakan. Cubalah berkenal-kenal dengan dia,” jelas rakan serumah saya.

Itulah kata-kata akhir yang saya ingat, sebelum saya betul-betul tidur. Kata-kata yang membuatkan saya semakin senang dengan dia.

1 comment:

Anonymous said...

:)
jzkk