Thursday, June 14, 2007

Lelaki itu Bangau

"Nama dia Bangau," kata isteriku singkat di dalam telefon.

Bangau? Hati aku bertanya. Terus terhidang di otak aku fizikal lelaki yang bernama Bangau itu? Dia semestinya lelaki yang berambut panjang dan bertubuh kurus. Suka mengguna cermin mata gelap dan punyai poshbag yang diseli di pinggang ataupun diselit di lengan.

Aku duduk aja di belakang komplek membeli belah itu. Letih sambil mataku memerhati keliling. Mencari lelaki yang bernama Bangau mengikut tafsiran otakku.

Tiba-tiba telefonku berbunyi.

"Encik kat mana?"

"Saya kat belakang shopping komplek."

"Ok tunggu situ, saya tengah makan," kata si pemanggil tadi terus mematkan perbualan.

Mungkin dia Bangau. Mungkin.

20 minit kemudian

Aku masih berdiri dis itu. Mata memerhati lincah gelagat manusia yang pelbagai. Atas alasan untuk menghilang bosan. Namun jujurnya , aku hanya banyak peroleh dosa. :-p

Mataku segera berenti dari memerhati bila kedengaran hon. Segera aku menghampiri van yang memberi hon tadi.

"Bangau?" tanyaku sedikit curiga.

"Ya, masuklah" pelawa dia.

Ternyata segala tafsiran aku tadi meleset. Bangau merupakan seorang lelaki yang bertubuh gempal. Berambut pendek. Mengapa gelaran dia Bangau. Aku mahu bertanya tapi tiba-tba merasa gerun. Takut menyinggung hatinya. :-)

"Berapa lama hendak sampai ke Beladin?" tanyaku.

"5 jam. Terkadang 6 jam," jawabnya sambil tangan rakus memaut stereng van.

Aduh. 5 jam perjalanan dari Kuching ke Beladin. Dengan tempat duduknya yang punyai ruang kaki yang sempit. Kerana untuk memaksimakan penumpang. Aku kira jika penuh, van itu bisa mengangkut 15-18 penumpang. Mujur hari itu tidak penuh.

Hurm. Aku terus termenung mengenang kakiku yang terpaksa berposisi skima. Letih dan hatiku pun menyanyi.."bangau oh bangau ..."

1 comment:

Anonymous said...

hehehehe..ko buat aku tergelak dlm cafe ni... hary haru...