Saturday, June 16, 2007

jalan buntu

sambungan dari entri terdahulu

Perjalanan selama 5 jam yang aku tempuhi dalam keadaan duduk yang tidak selesa membuatkan aku terdesak. Terdesak untuk mengimbangi ketidak selesaan itu. Jadi aku berharap perjalanan dari Kuching ke Beladin ini punyai pemandangan kiri kanan jalan yang indah.

1 jam pertama, aku melalaui serian dan pemandangan yang aku kira agak menarik ialah kandang khinzir. Menarik? Ya menarik kerna bukan selalu aku melihat khinzir apatah lagi jika khinzir itu berkawan-kawan.

Jam-jam berikutnya, hanya pokok2 hijau. Hanya pokok2 hijau dan ia membosankan. Tiada lurah dan gunung, tiada rumah2. Tiada manusia dan tiada jalur telefon. Mujur ada papan2 tanda jalan yang boleh dibaca.

Aku kira mahu berbual-bual dengan Bangau, tapi dia terlihat segan2 pula. Entah. Lalu aku terus aja membaca papan2 tanda jalan. Dan sehingga akirnya aku membaca satu papan tanda jalan yang berbunyi 'jalan buntu'. Huh. Rupanya 'jalan buntu' bukan sekadar simpulan bahasa tapi ia benar2 ujud. hurm.

No comments: