Sunday, April 01, 2007

harga sebuah nasihat

Sahabat sejati adalah sahabat yang bersama bila waktu susah dan senang. Penyataan ini benar bagi kita untuk waktu yang lama. Namun jika dihalusi, ada ruang untuk untuk mengatakan penyataan itu tidak benar sepenuhnya.

Sahabat biasanya penuh dengan pesanan, penuh dengan nasihat. Lalu untuk apa keadaan pun pasti nasihat apaupun pesanan itu kita ambil berat. Kerana pesanan itu untuk kita. Biar ada waktunya kita tidak mampu untuk memenuhi segala matlamat nasihat itu, memenuhi tuntutan pesanan baik tadi, tetapi pasti ada niat juga ada ketikanya kita akan menurut juga.

Jika hati dan perbuatan kita itu terus menolak nasihat tadi, apa masih mampu kita mengaku sebagai sahabat sejati? Biar waktu susah dia kita tolong, senangnya kita sama2 tertawa tapi di sebalik itu, kita tidak langsung menghargai dia, menghargai pesanan. Aku kira itu belum mencapai taraf sahabat hana kawan-kawan yang bisa di temuai di jalanan. Seperti biasanya aku temuai manusia yang mahu menolong aku ketika motosikal aku kehabisan petrol. :-)

No comments: