Wednesday, April 24, 2013

amanah kepada dia dan kita

'Dua hala' itu di mana? Bila dan bagaimana?

Itu yang sering datang dalam fikiran saya apabila ia menyentuh berkenaan hubungan sesama manusia. 

Walaupun datang dalam fikiran, biasanya saya abaikan tanpa mahu memikirkannya. Cuma semalam, saya kembali memikirkan perkara ini.

Semalam saya menerima PM dari sahabat yang jauh, selepas membaca status FB. Tulisnya, "Kau perli aku ya."

Hakikatnya tidaklah saya perli dia, malah bayang wajah dia pun tidak masuk dalam kepala.

Perli bukan isunya. Isunya, dalam memahami sesuatu yang datang daripada manusia lain. Tulisan, kata-kata dan perbuatan.

Dalam memahami semua itu, bukan sedikit kita sering salah memberi tafsir. Lalu apa yang selalu dikatakan oleh mereka yang salah, "Kita hanya dapat kawal perbuatan kita. Dapat kawal lisan dan tulisan, tetapi kita tidak boleh kawal apa orang lain fikir untuk semua itu. Jadi, jangan salahkan saya sekiranya saya keliru dengan tulisan awak. Awak yang perlu tulis supaya jelas, saya faham dan maksud awak sampai."

Itu betul, tetapi ia akan menjadi satu hala sahaja. Pada ketika kita berhenti untuk berfikir dan hanya 'membaca' apa yang kita mahu, bukan 'membaca' apa yang orang itu mahu berikan.

Mereka yang berasa disalah tafsir pula biasanya menyambut, "Bukan salah saya sekiranya, awak salah faham. Kita manusia ada akal, maka berfikirlah. Mengapa perlu mendahulukan sangka buruk, sebelum sangka baik? Sekiranya awak salah faham, itulah cerminan diri awak sendiri."

Hasilnya, ia menjadi hubungan dua hala juga, tetapi dalam bentuk yang saling menyalahkan. Sepertinya, semuanya melepaskan diri masing2 daripada tanggungjawab 'memberi' dan 'menerima'.

Jauh daripada bentuk 'dua hala', yang kita semua mahukan. Di mana sebelah pihak cuba bersangka baik dengan perbuatan manusia lain, dan pada ketika sangka baik sudah tidak mampu, dia terus bertanya, tujuan dia berbuat begitu.

Dalam masa yang sama, si penulis, orang yang berkata-kata, sedaya upaya menyampaikan apa yang mereka mahu sampaikan supaya dapat difahami. Lalu pada ketika ada yang mempersoalkan, dia masih berusaha menjelaskan.

Akhirnya, yang dapat diambil daripada itu, meletakkan diri dalam mode 'amanah', semasa 'memberi', dan ketika 'menerima', akan memberikan 'dua hala' yang lebih menyenangkan.

Ini yang saya kurang, kerana tanpa sedar sering menganggap, orang yang 'menerima' kata-kata, tulisan dan perbuatan saya itu yang perlu lebih 'amanah'.

Mungkin jawapan bagi di mana, bila dan bagaimana itu dapat dimula dicari pada kata 'amanah' itu sendiri.

No comments: