Thursday, October 11, 2012

pada impian

Dalam mimpi sekalipun, mungkin kita akan menemui perkara ini. Sesuatu yang tidak berjalan seiring dengan naluri. Namun, ia lebih sekadar daripada 'naluri', ia lebih luas, seluasnya tapak tangan kita pada penglihatan kuman. Ia mampu menyangkut soal hati, kemahuan, cita-cita, prinsip, dan apa sahajalah yang ada dalam batang tubuh manusia.

Pada ketika ia tidak sejalan, pada ketika itulah ia menjadi VS.

Mungkin itulah namanya cabaran. Yang bermula dengan Impian VS Realiti. Semasa manusia membina impian yang muluk-muluk, semasa mahu sahaja melangkah ke arah impian itu, manusia dibentangkan realiti yang bersegi-segi. Yang perit tidak tertanggung, yang sakitnya membuat semangat mati.

Itu rasanya terlalu umum dan jauh. Ada VS yang lebih dekat pada diri dan masa sekarang. Misalnya diri saya yang kerjanya sebagai editor. VS itu bermula semasa menghidupkan komputer. Editor VS penulis, Editor VS Pembaca Pruf, Editor VS Pereka Grafik, Editor VS Marketing, Editor VS Sales, Editor VS Pembaca, dan segala macam perkara yang tidak seiringan dengan kemahuan dan naluri editor.

Untuk manusia lain, yang masih menjadi pelajar, yang bekerja kerajaan mungkin VS juga berbeza-beza. Tetapi yang tetap sama, itulah punca kepada ketegangan hidup. Ada yang menganggap itulah yang menyebabkan dunia berputar, ia terlihat wajar dan menjadi tidak ada apa-apa.

Maka itulah saya, menerima semua itu sebagai sesuatu yang wajar. Cuma ada waktunya VS itu tidak menjadi sesuatu yang wajar. Pada ketika ia melibatkan hati dan perasaan yang lebih dalam tanpa kawalan fikiran yang waras. Kewajaran akan hilang dan terkadang ia bertukar menjadi gila, hanya kerana perkataan ini, Cinta.

Bayangkan sahaja siapa yang akan menang sekiranya:

Cinta VS _______.

Letakkan apa sahaja, diruangan kosong itu, dan biasanya cinta yang tetap akan menang. Pelajaran akan tewas, ibu bapa pun biasanya beralah dan lebih sering terjadi Agama juga sering kecundang.

Direnung-renung, mungkin masalahnya ada pada perkataan VS itu sendiri. Apa sahaja yang mahu diberikan VS, usahakan bagi mengubah VS itu menjadi sesuatu yang lebih akrab. Mungkin sesuatu yang bersifat boleh dibawa berunding, sesuatu yang tersenyum baik kepadadiri kita sendiri. Mungkin kata 'kawan' atau 'kerjasama' adalah sesuatu yang lebih manis.

Bayangkan lagi bagaimana mudahnya hidup saya sebagai editor sekiranya, Editor 'Kerjasama' Penulis, Editor 'Kerjasama' Sales, dan seterusnya.

Bayangkan pula bagaimana indahnya Cinta sekiranya, Cinta 'Kawan' Ibu bapa, Cinta 'Kawan' Agama, dan seterusnya. Indah dan semuanya memberi makna yang setinggi-tinggi langit.

Lalu pada ketika semuanya terlihat indah, pada ketika itulah ia menjadi impian dan pada kata impian itulah kita akan sampai pada permainan ini - Impian VS Realiti. Yang kita semua mampu jangka, jenis realiti apa yang sudah menunggu kita di hadapan sana. Realiti yang tidak pernah mesra dengan impian. Yang pasti Impian itu perlukan bantuan, dan bantuan yang manusia ada hanyalah Tuhan. Impian (Tuhan) VS Realiti, insya Allah kita mampu. Amin.

1 comment:

Naquiah Umairah said...

cuba tukar "Impian (Tuhan) VS Realiti" kepada "Impian (Tuhan) ft Realiti".. hihi