Monday, August 30, 2010

Ada suatu waktu yang sangat gelap

Dalam suatu waktu yang sangat gelap, ada banyak perkara yang akan menyerap ke dalam kepala, bersatu hanya untuk menjadi dua perkara. Memeram menjadi dendam, terluah menjadi marah.

Untuk manusia biasa seperti aku, sudah aku merutinkan diri untuk berdoa semoga menjauh daripada waktu yang sangat gelap itu. Tetapi itulah hidup manusia. Ia umpama titik yang berada dalam satu bulatan. Pada saat bulatan itu bergolek, maka titik itu sesaat di atas dan sesaat di bawah.

Ada suatu waktu, titik itu akan berada di bawah, berada pada suatu waktu yang sangat gelap. Pasti aku dan kamu mafhum, titik itu adalah hidup manusia.

Mengingati bahawa titik itu pasti berada di bawah, seperti mengingati, suatu hari nanti, ibu ayah kita pasti akan mati. Jiwa tidak mahu bersedia untuk itu, namun jauh-jauh ke dasar hati, hati mengakui, mahu tidak mahu, ia pasti terjadi.

Lalu, doa saya untuk menjauh daripada suatu waktu yang sangat gelap itu seperti doa untuk berumur kekal abadi. Doa yang menyalahi fitrah aku sebagai manusia, menyongsang fitrah aku sebagai hambaNya yang pasti sentiasa diuji.

Ketika hati mahu berkira-kira mencari seikat doa baru untuk dihulurkan kepada Maha Pencipta, pada ketika itulah nasihat seorang teman ini bergema.

Katanya pada suatu hari yang indah, “Ikhlaskan diri kamu untuk semuanya kerana Allah. Ikhlaskan diri kamu untuk apa sahaja yang mendatang. Ikhlaskan hati untuk membahagiakan orang lain dengan tidak memeram dendam dalam kepala dan tidak meluah marah daripada lidah. Ikhlas bukan sekadar pada ibadah, ikhlas juga pada ujian yang mendatang.”

Semoga cepat-cepat, aku hilang daripada suatu waktu yang sangat gelap itu. Ataupun semoga waktu sangat gelap itu yang buru-buru menghilang daripada aku.

No comments: