Friday, January 23, 2009

mimpi-mimpi yang masuk akal

Teman saya sering ditanyakan berkenaan satu persoalan. Dia sudah bercinta selama tujuh tahun dan akhirnya, dia tetap menikah dengan cintanya itu. Hairannya, semua mahu bertanya kerana teman saya seperti lari daripada klise hidup. Klise hidup mengatakan, pasangan yang bercinta terlalu lama, akan menikah dengan orang yang berbeza. Maknanya, semakin lama kamu bercinta, semakin nipis harapan untuk kamu bersama dalam ikatan yang sah.

Teman saya ini tersenyum lalu menjawab dengan penuh takzim. Katanya, usia sesuatu hubungan memang bukan pengukur bagaimana seharusnya hubungan itu berakhir. Apa yang menjadi ukuran adalah, sama ada hubungan cinta itu masuk akal ataupun tidak.

Saya terhairan-hairan dengan jawapan teman saya. Apa maksudnya dengan cinta yang masuk akal? Mujur dengan tersenyum dia memerikan misalan. Katanya, dia suka dengan seorang gadis yang cantik dan gadis cantik itu juga suka kepadanya kerana dia berwajah tampan, lalu akhirnya mereka pun bercinta.

Pada awal hubungan, cinta itu masuk akal. Kerana mula cinta itu adalah pada paras rupa dan gadis itu cantik, dia pula tampan. Tetapi selepas fasa itu ada lagi fasa yang seterusnya, iaitu pengukuhan cinta. Pengukuhan cinta itu terpulang pada individu. Ada yang mahu cinta dengan hidup yang selesa, ada yang mahu cinta dengan cita-cita seiring dan ada yang mahu cinta dengan restu keluarga.

Pada fasa ini cinta sering kali sudah tidak masuk akal. Misalnya tadi, dia bercinta dengan gadis cantik yang tertarik kepadanya kerana wajah yang kacak, dan dia tertarik pada gadis dengan wajah yang cantik. Tetapi gadis itu juga mahu cinta dengan hidup yang selesa, maksudnya lelaki itu perlu bekerja dan banyak wang. Sedangkan dia sendiri masih belajar lalu belum bekerja dan mahu cinta yang seiring dengan cita-citanya.

Pada saat ini cinta sudah lagi tidak masuk akal. Bagaimana mereka hendak bersatu? Salah satunya perlu beralah tetapi pada saat ini, biasanya tidak ada yang mahu mengalah dan akhirnya cinta pun bubar. Akhirnya si gadis terus menikah dengan lelaki kaya. Walaupun mungkin ia bukan cinta sejati, tetapi itu cinta yang paling masuk akal. Begitu juga dia, dia akan menikah dengan gadis yang sealiran dengannya. Mungkin ia bukan juga cinta sejati, tetapi ia tetap cinta yang paling masuk akal.

Saya yang mendengar mengaru-garu belakang telinga. Teman saya tersenyum lagi dan kembali menyambung, cinta sejati pula bukan bermakna ia cinta yang masuk akal. Cinta sejati itu biasanya terus daripada hati, picu cinta itu biasanya daripada benda yang abstrak dan subjektif. Misalnya pada fizikal ataupun kata-kata. Ia ada perkara cukup abstrak dan subjektif. Ia langsung tidak menyangkut pada sesuatu yang kukuh dan objektif. Selepas beberapa ketika, cinta sejati itu walaupun masih membara, terpaksa juga dilepaskan kerana sifatnya itu yang tidak masuk akal. Lalu sebab itulah lahirnya ungkapan, 'cinta tidak semestinya bersatu' ataupun 'cinta tidak bermakna memiliki' ataupun 'cinta perlukan pengorbanan'. Semua ungkapan itu adalah tepat bagi menggambarkan cinta sejati.

Lain pula dengan cinta yang masuk akal, ia puncanya daripada akal. Apabila tuntutan yang sudah disenaraikan dalam fikiran menjadi keutamaan, ia boleh mendorong cinta yang masuk akal. Ia lebih nampak dan objektif. Misalnya si perempuan mahukan lelaki yang berpendidikan dan punya wang, ia adalah cinta yang masuk akal baginya. Lalu usah hairan melihat ramainya lelaki tua kaya yang menikahi gadis muda, kerana untuk gadis muda itu, ia adalah cinta yang masuk akal. Tetapi tetap juga saya bertanya, bagaimana pula dengan perempuan cantik dan kaya yang menikahi lelaki yang tidak bekerja?

Teman saya menjawab mudah, ia mungkin cinta sejati tetapi yang pasti ia adalah cinta yang tidak masuk akal. Lalu dia kembali bertanya kepada saya, apa akhirnya cinta yang tidak masuk akal itu?

Saya mengangguk-angguk sendiri lalu tersenyum. Teman saya berkata pada akhirnya, kunci kejayaan cinta adalah cuba menjadikan cinta sejati itu menjadi cinta yang masuk akal. Malah cinta monyet sekalipun sekiranya ia mampu dijadikan cinta yang masuk akal, tanpa sekadar khayalan cinta yang memabukkan, ia juga boleh memberi akhir yang membahagiakan. Begitu juga halnya dengan cinta yang masuk akal, ia tetap boleh berubah menjadi cinta yang sejati sekiranya tahu maknanya redha dan mensyukuri. Tetapi kuasa Tuhan tetap jugalah menjadi penentu akhir. Lalu dia berpesan, periksa kembali cinta saya, cinta masuk akal ataupun cinta sejati?

6 comments:

Mashi Nina Sakurada said...

suka sgt dgn entry ni... sama dgn kisah sy, dah 6thn dgn org yg sama. xlarat nak jawab bile nak kawin (+_+)
abg dingin, boleh x sy nak quote entry ni dlm blog sy?

Anonymous said...

boleh2. :-)

|dingin|

thoyol said...

wow...

nice one. for all this while, I blindly love with knowing whether it does make sense or not..

a good summary which summarize the complication of love..

Artozy said...

apa cinta aku itu masuk akal?

(sambil garu kepala)

Lily Abdullah said...

Setuju!

Cinta juga perlu masuk akal dan menggunakan akal :)

Mashi Nina Sakurada said...

sy dah quote entry ni dlm blog sy... http://toya.blogmas.com/

cinta yang masuk akal