Monday, January 21, 2008

untuk esok

Lama tidak berkata apa-apa. Entah. Mungkin kerna kesibukan waktu. Mungkin juga kerna rasa malas yang menggigit ataupun kerna tidak ada apa yang perlu dibicarakan. Namun, setelah dipejamkan mata bagi memikir sebentar sebab yang tepat, ternyata semua itu adalah sebab yang tepat.


Aku ingat lagi, aku mulai menulis di sini September 2005. Aku gembira buat pertama kalinya aku punyai sesuatu bagi meluahkan apa yang selama ini padam apabila aku masuk tidur. Namun aku berhenti untuk waktu yang lama dan Jun 2006 baru aku kembali. Sebab aku berhenti kerna, entah. Aku sendiri udah lupa. :-P


Sebetulnya, akan ada waktu kita akan berhenti lama di situ. Bukan berhenti kerana udah putus asa, jemu, marah, sedih ataupun apa-apa sahaja. Tetapi berhenti bagi melihat ke belakang, melihat apa yang sudah diperbuat. Kemudian terpulang, sama ada mahu tersenyum ataupun mahu mengerut dahi. Yang pasti, apa keputusan kita pada waktu itu, adalah keputusan yang terbaik pada waktunya. Mungkin kita berfikir, jika aku berbuat begini dahulu, mungkin aku tidak begini kemudian. Ya, betul. Itu cara fikiran yang wajar, namun yang lebih wajar adalah berfikir, apa yang akan terjadi esok jika aku berbuat begini hari ini.


Kerna aku tidak pasti apa yang mahu terjadi esok, biasanya aku hanya membiar esok terus datang tanpa apa-apa ucap selamat pada hari itu dan pada diri sendiri. Akhirnya, hidup jadi serba tidak keruan. Jadi aku mahu tetapkan esok adalah hari ini. Maka apa yang aku perbuat hari ini adalah untuk esok hari. Bunyi terlalu idealistik. Tetapi jika kita berusaha, bisa aja ia jadi realistik.


Perlu cuba. :-)

No comments: