Wednesday, November 21, 2007

cinta pragmatik

Aku diberitahu oleh seorang teman katanya, jangan sesekali cinta kamu itu bersifat pragmatik. Kerna cinta pragmatik itu cinta sifatnya sementara , tidak kekal.

Kemudian dia meminta aku membenarkan kata-katanya itu. Wah, makna pragmatik itu pun aku masih kabur, bagaimana harus aku membenarkan berkenaannya.

Lalu aku bertanya, cinta pragmatik itu cinta yang bagaimana, sehingga ia bisa tidak kekal?


Teman aku diam sebentar. Ah... mengapa semua teman aku perlu diam sebentar seolah-olah sedang berfikir bagi menjawab persoalan aku. Mungkin mereka mahu terlihat hebat. Hihihi


“Cinta pragmatik itu begini, jika kamu bertanyakan soalan sebegini, 'apa yang akan terjadi sekiranya...'. Ia bermaksud kamu memikirkan apa yang perlu dilakukan apabila cinta kamu berhadapan masalah. Lalu ia cinta pragmatik.” katanya tersenyum.


Kemudian dia menyambung. Seperti tahu-tahu aku mahu bertanya lagi.


“Cinta pragmatik itu juga apabila kamu berfikir apakah cinta itu senang dilakukan dan senang didapat. Jika pun ada cinta lain yang lebih cantik dan elok tetapi jika ia sukar didapatkan, dan kamu beralih kepada cinta yang lebih mudah didapatkan biarpun ia tidak secantik cinta pertama tadi, maka ia juga cinta pragmatik. Bukan itu sahaja, jika cinta itu biarpun tidak sempurna tetapi kena pada situasi, misalnya, kamu udah tiada pilihan lain selain cinta itu kerana situasi ekonomi ngak kukuh, maka ia juga cinta pragmatik.”


“Owh begitu...” kataku. Ringkas. Tidak tahu mahu menyambung apa.


“Yang utama dari cinta pragmatik adalah, apakah keuntungan segera yang bisa diperoleh dari hasil cinta itu. Jika kamu bercinta tetapi kamu tidak mahu lambat dalam memperoleh untungnya, maka kamu itu sebenarnya manusia yang punyai cinta pragmatik.”


“Lalu lawan cinta pragmatik itu apa?” tanyaku lagi.


“Ia tiada lawan. Cuma jangan biarkan cinta pragmatik itu sendiri-sendiri kerana bisa ditumpangi setan dan nafsu. Pastikan ia terisi iman. Itu aja”


Aku mengangguk lama-lama. :-P

No comments: