Wednesday, October 03, 2007

Ini cerita kita

Ini bukan cerita kecil. Ini cerita agung. Ini cerita tentang pertemuan kita, tentang perjalanan hidup kita. Biar ceritanya tidak berombak gelora yang bisa menggoncang kapal dunia, tetapi perciknya tetap membasahi layar kehidupan.

Aku ingat lagi pertama kali kita bertemu. Di satu penjuru alam yang indah. Kamu bersama teman-temanmu, berjalan seiring , bergembira. Sedang aku duduk sendiri memerhati langit, merenung hari esokku. Saat kamu lintas di depanku, kamu malu-malu sambil tertunduk. Cuba menghindar daripada pandangan aku. Kamu tahu, waktu itu aku juga begitu. Tunduk malu dan cuba menghindar dari jelingan kamu.

Kamu tahu lagi, aku merasa aneh kerana buat pertama kalinya aku merasa malu berhadapan dengan lawan jantinaku. Jargon aku hilang. Ada rasa yang terbit dihati. Umpama terbitnya fajar pagi di ufuk sana. Perlahan, tapi pasti. Aneh, tapi itu yang berlaku.

Ini bukan cerita main-main. Kamu tahu, selepas itu, aku sentiasa duduk di situ, saban hari menanti kamu. Bukan sekadar menanti kosong, aku menanti dengan penuh harapan. Aku kirimkan warkah hatiku lewat teman-temanmu. Aku titipkan salamku pada warkah itu, berdakwat rindu, bermadah syahdu. Jika waktu itu, kamu bisa mengerti betapa tingginya bintang dilangit hitam, pasti kamu mengerti betapa tingginya harapan aku kepada kamu.

Ini cerita yang penuh warna. Aku kira kamu mengerti harapan aku. Di saat bintang dilangit itu semakin kelam dilindung awan penolakkan, kamu segera muncul menyapu awan itu. Bintangku kembali bersinar.

Kamu tahu? Betapa gembiranya aku apabila melihat kamu lintas di hadapanku seorang diri dan berhenti di situ sendiri. Sambil tunduk kamu tersenyum. Kamu hulurkan warkahku bersama sekuntum mawar putih tanda setuju, setuju jadi jejak-jejakku di pasir cinta. Setuju jadi bayangku dibawah lembayung setia.

Ini cerita rindu. Kamu tahu? Saat yang aku sungguh merasa bahagia, bukan saat ketika terlukisnya pelangi, bukan juga ketika berkembangnya kelopak mawar tetapi adalah ketika kamu di sisiku dan berbisik rindu. Hari-hari kita adalah hari-hari cinta. Aku berdoa agar kita terus begini, berjalan di tengah terik hari cinta, tidur pada dingin malam cinta dan bangun untuk sekali lagi menemui hari cinta.

Kamu tahu... apa yang aku fikir ketika ayahmu menjemput aku ke istana indahmu. Aku hanya fikir, hari penyatuan kita. Hari dimana langit dengan bumi tersenyum dan berpelukan melihat kita duduk dipelamin.

Ini cerita hitam kita. Cerita tentang sukarnya cinta kita. Kamu tahu, betapa gelapnya duniaku, di saat ayahmu memberitahu, kamu tidak akan mungkin bersama aku. Sekiranya kamu mengerti, betapa gelapnya dunia di saat mata terpejam, pasti kamu bisa mengerti itu. Aku kira, tidak cukup dengan gelapnya dunia aku, ayahmu terus meruntuhkannya dengan memberitahu, kamu sudah dicarikannya pasangan yang sekufu. Umpama keris yang bersarung perak dan emas hulunya.

Ini cerita duka. Aku bisa mengerti hasrat ayahmu. Siapalah aku untuk membahagiakan kamu yang umpama mawar di pasu emas. Aku ini ibarat ibarat tanah hitam yang terbuang, yang tidak mungkin menjadi tanah baja di pasu emas. Aku tidak bisa menumbuhkanmu dengan subur, malah mungkin menghilangkan seri kelopakmu, mungkin memudarkan warna indahmu. Aku mengerti itu.

Ini cerita pengorbanan. Cerita akhir cinta kita. Kamu tahu? Aku tidak bisa mengerti di saat air matamu jatuh membasahi dadaku. Kamu rela pergi bersamaku. Menjadi tanah hitam yang terbuang. Kamu beritahu, tuhan tidak pernah membeda-bedakan hambanya. Semuanya sama di sisi Dia. Hanya amalan sahaja jadi pengukur.

Kamu lupa, Itu Tuhan. Dia maha penyayang, Dia maha pengampun. Namun kamu lupa, keluargamu bukan tuhan, mereka sudah habiskan kasih sayang mereka kepada kamu. Sudah habiskan segalanya hanya untuk kamu. Tidak ada lagi kasih sayang yang tersisa untuk aku. Umpama pelita yang sudah kering minyaknya dan aku tidak mungkin dapat terang cahayanya.

Maaf, aku bukan pengecut untuk lari dari cabaran ini. Langit mana yang terus hitam bila ribut berlalu. Pasti ia biru kembali. Begitu juga aku. Aku tidak akan hitam hanya kerna arahan ayahmu, tetapi aku sedar, berlalunya aku, awan yang hitam ini, pasti menerbitkan pelangi di hari kamu. Kebahagian kamu itu lebih utama dari kebahgian aku. Aku tidak mahu kamu hilang saudara, hilang segala dan terbuang. Tidak mahu kamu hilang pelita. Tetap kamu di situ, di langit itu. Biarkan aku jatuh terhempas ke bumi sendiri, usah khuatir, luka ku akan sembuh kerna waktu akan merawatnya, atau aku biar malaikat maut yang mencabutnya . Selamat tinggal. Ini cerita agung. Ini cerita kita


Cerita monyet dengan kucing yang jiwang . :-P

3 comments:

Aku Comel said...

ish ish ish..
baru je nak menitik air mata baca cerita ni..
ingat kan pengalaman penulis sendiri,
rupa2nya kisah cinta kucing dan monyet....

cikpanda said...

best... sgt suka. mau jd follower kamu. t.kasih ;)

AzwanRamli said...

hahaha......ending x boleh blah tapi setiap nukilan pasti b'baur p'galaman...(cube m'neka.haha)