Tuesday, March 06, 2007

wajah ini terasa berbahang

Pelangi sudah lama tidak aku nampak. Akhir sekali aku melihat pelangi, mungkin 2 bulan lalu. ketika hari masih suka untuk hujan di waktu petang.

Namun keadaan sekarang hanya panas, tiada hujan. Hujan yang menjadi faktor untuk pelangi terbentuk.

Panas yang menyebabkan aku sentiasa aja mengeluarkan RM2 untuk membeli kelapa segar di tepi jalan. Aku kira El nino udah bermula, itu alasan saintifik yang tidak menyinggung hati aku. Mungkin aku harus melihat panas ini sebagai ujian tuhan kepada hambanya. Itu alasan yang bisa menghilangkan bahang dimuka aku.

Mungkin juga panas ini adalah untuk kifarah dosa-dosa aku, alasan yang bisa memutar kembali kenangan dosa-dosa lalu. Pedih. Atau kerna bumi ini udah terlalu banyak dosa-dosa yang tercipat. Bisa juga panas ini adalah rahmat kepada dunia.

Apa pun alasan, pasti setiap alasan itu benar kepada setiap manusia , aku tidak terkecuali. Cuma aku harus detail, atas alasan apa aku merasakan panas kali ini terlalu perit. rahmat? ujian? penebusan dosa? el nino? yang pasti ini semua dari tuhan. Aku harus ingat itu aja dulu.

1 comment:

Ku Keng said...

Salam.

Terima kasih kerana mengunjung dan meninggalkan komen pada entri saya.