Wednesday, September 28, 2005

bila aku semakin kurus

Ketika aku jumpa sama rakan2 aku, mereka senyum terus menegur.
"kelihatannya kamu semakin kurus sih, diet ?"
aku seperti biasa, lebih suka tersenyum tanpa meberi apa2 jawapan. Mungkin mereka tertanya2, tapi merasakan itu bukan subjek yang besar untuk dibuat pertanyaan susulan lantas mereka kembali diam. Mereka memang benar, ia bukan subjek yang besar.

Sehinggalah aku kembali ke kamar aku. Membelek majalah, melihat beberapa sms. Aku jadi bosan. Lantas terus ketingkap untuk melihat birunya langit. Di situ fikiran aku melayang jauh ke awan. Aku memikirkan, diri aku. Mengapa aku sudah kelihatan kurus. Jawabannya harus kerna berat aku sudah turun sebanyak 8 kilo. hmm...Dulu 65...sekarang udah 57. Tapi itu hanya permulaan bagi sebuah kisah yang aku tidak langsung endahkan.

Aku terus berfikir, mungkin kerna sekarang aku semakin gemar menghirup kopi pahit. yang mana kopi pahit akan meningkatkan metabolisme dan seterusnya membakar lemak. Atau, aku semakin kurang menjamah makanan yang kesannya aku kehilangan berat. semuanya betul, tapi ada lagi penjelasan si sebalik itu.

Aku lihat mukaku di cermin. Udah kelihatannya cekung . Sepertinya aku mencandu narkoba. Ahh, aku bukan seperti itu, menghisap rokok (telo) pun aku ngak bisa.
Tapi bagi pandangan umum, aku kelihatannya begitu. Itu terserah.
Fikiranku melayang sekejap ketika mendengar lagunya dewa 'pupus'.
Sehingga rangkap terakhir aku kembali mikirin, mengapa aku semakin kurang selera makan juga semakin gemar menghirup kopi pahit. Aku bingung, sehingga aku melihat sekumpulan awan hitam di hujung langit yang cerah. Pasti, hujan ini petang. Aku terus terfikir mengenai diri aku. Mengenai hati aku.

Aku umpamanya, awan gelap tersebut. Yang melalui kawasan kejiranan ini.Semakin kuat aku menanggung air, semakin hitam warna aku. Harus aku lepaskannya. Tapi nanti akan menggangu mereka yang sedang asyik dengan nikmatnya mentari. santai2 di tepi beranda. Siar2 mengguna speda. Atau mereka yang harus mengeringkan baju sekolah anak.
Aku bingung, jika aku tidak melepaskan bebanan air yang aku tanggung sekarang, pasti ia akan semakin sarat dan menjadi malapetaka yang lebih besar. Mungkin ribut atau banjir. Harus bagaiman sekarang.

Aku berdoa semoga aku akan terus bisa menangung bebanan ini sehingga ada angin meniup aku kekawasan pergunungan. Hutan barangkali atau di pantai. Asalkan ia tidak menimpa kawasan kejiranan yang damai ini.

Ahh, aku kaget dengan diri aku. Aku bukan awan hitam, tapi aku umpama awan hitam tersebut. Menjadi awan hitam ternyata lebih mudah. kerna bisa aja berdoa untuk di tiup kesana sini. Mungkin juga aku harus berdoa untuk jadi seperti itu, untuk dihembus kehutan , supaya bisa aku melepasakn semua kehitaman yang menjadikan aku kurus tanpa menggangu sesiapa pun, juga tanpa pengetahuan mereka. Ternyata aku agak emosi ketika ini.hehhe. Ngak apa....setidaknya emosi aku bisa juga bicara.

No comments: