Thursday, October 19, 2006

aku mau menjadi wirawan

Aku mungkin juga kalian, pasti sering kali terdengar ungkapan ini. 'kuasa itu datangnya bersama dengan tanggungjawab'. Aku sering mendengarkannya di cerita-cerita wirawan barat sepertinya superman juga spiderman. Lantas dengan keramat ungkapan itu para wirawan tadi mula menjalankan tugasnya secocok dengan kuasa yang ada. Mereka merasa kuasa yang mereka ada itu adalah untuk membantu manusia, bukan untuk keuntungan sendiri. Lalu kisah mereka terjual bilion dollar ke seluruh dunia.

Aku mungkin juga kalian, pasti sering kali terdengar ungkapan ini juga. 'cinta itu adalah kuasa yang ngak tertewas' Aku sering mendengarkan ia dari filem-filem romantis, baik Hollywood, bollywood, Mollywood dan apa-apa wood lagi. Semuanya cerita yang serupa. Lalu dengan kuasa cinta itu, seorang putera mampu mengalahkan seekor naga, atau segerombolan tentera hitam. Atau dalam aksi yang lebih moden, rantai besi bisa diputuskan atau juga yang udah mau mati dikeroyok musuh kembali kuat untuk kembali menkeroyok musuhnya.

Jadi apabila cinta itu kuasa yang ngak tertewas, kuasa pula datangnya bersama tanggungjawab. Jadi apa jenis tangungjawab yang hadir bersama kuasa cinta? Jika dilihat para wirawan barat sepertinya superman tadi, kuasa yang hadir bersama tanggungjawab tadi diterjemahkan kepada tanggunjawab untuk membantu umat manusia. Dalam kehidupan seharian kita, sama ada kita sadar tau ngak, cinta sering hadir sebagai satu kuasa kepada kita. Kita sepertinya terlalu bertenaga untuk bersms sepanjang malam, bertalipon hingga subuh atau dating hingga ke semak belukar berduri. Hehehe.

Kuasa cinta itu juga sebetulnya kita sering hadir bersama tangungjawab. Kita merasa seolahnya bertanggungjawab untuk mengetahui setiap gerak -geri pacar kita, bertanggunjawab untuk menjaga makan minum mereka (nota : biar sekadar bertanya di talipon) Kuasa cinta uga hadir bersama tanggngjawab untuk menikah dan punyai anak-anak (nota : biar selalunya ia sekadar dibibir)

Itu baru cinta pada manusia. Kita udah seolahnya punyai tenaga tambahan, punyai tanggungjawab yang sebesar dunia. Bagaimana pula dengan besarnya kuasa cinta kita kepada tuhan. Betapa besarnya tanggungjawab yang akan mampu kita lakukan. Aku merasa yakin jika kita punyai cinta yang agung kepada Allah, pasti kuasanya itu lebih dari kuasa wirawan barat seperti superman juga spiderman atau juga wirawan Malaysia cicak man. Mungkin itu yang terjadi pada Saladin, dengan kuasa cintanya yang tinggi dia punyai tanggunjawab yang besar untuk membebaskan Al quds. Sayang, ada pihak berandaian Saladin menyembelih syiah semasa di Fatimiah hingga ngak layak digelar wirawan. Biar dalam sejarah barat, mengatakan Saladin lah yang telah menjadi doktor kepada raja kafir. Bagaimana orang seperti Saladin yang sanggup mengubati musuh digelar penyembelih? Seenaknya aja.

Cukup (peringatan : untuk diri aku, aku ini buta politik, jadi hindari politik di blog cinta ini Hihihi).

Lalu, cuba kita lihat kuasa cinta yang kita punya. Apa ia hadir bersama tanggunjawab atau sekadar manis dibibir. Lihat cinta pada keluarga kita, cinta pada negara, cinta pada teman-teman, cinta pada cowok-cewek juga cinta yang paling ampuh kuasanya, cinta kepada Allah. Apa cinta itu wujud. Jika wujud, apa ia beserta tanggungjawab. Ngak perlu jadi wiarawan ntuk merasakan nikmat punyai kuasa dan tanggungjawab. Cukup sekadar kita punyai cinta. Cuma harus dilihat pada cinta jenis mana yang kita pilih . Kerna cinta punyai kuasa berbeda-beda. Aku pula punyai cinta hitam yang dingin. Lalu, bayangkan tanggungjawab yang bagaimana aku bisa tunaikan. hehehehe

10 comments:

Above_Law said...

wajahmu agak jelas. Apa maksud semuanya ini?

Above_Law said...

wah! kali ini gue rasa ada ungkapan yang x berapa cocok didengar oleh aku ini.

Dingin kamu menulis tentang siapa ini??!!!

laugh said...

Sometimes I feel rather 'touchy' when I read Dingin's Blog. Your heart is pure sensitive. You are like a gem. Your creativity is superb. Congratulation. I personally salute u Dingin.

-Mazween

Above_Law said...

Kak Mazween x tidur lagi ker??? kebetulan kita ya?

dingin said...

kalian ini,

wajah sesiapa aja di friendster atau myspace yang jadi mangsa

hehehe

....

aku menulis tentang siapa?

abaikan

...

mazween,
gem itu aku kasi kamu aja yah,
kamu lagi cocok memakenya

terima kasih

..


hihihi

6:00 AM

peteh_seroja said...

yup, cinta harus seiring dengan tanggungjawab...

tapi aku lebih suka tanggungjawab yang disertai dengan cinta...

muahahhahahhahah

kingbinjai said...

loh, ngak bisa bayangkan. gelep. ha ha.

salam aidilfitri

azim said...

katamu, cinta itu dtgnya bersama tanggungjawab. benar kata-kata itu.
bila sudah tidak menyintai seseorang, seorang manusia jadi lupa atas tanggungjawab yang sepatutnya dia galas. lebih-lebih lagi bila dia sudah menemui cinta yang lain.
maka itu, berlakulah satu kecurangan. kecurangan paling hina adalah bila membiarkan kehormatan diri diserahkan pada kekasih barunya.
agak emosi aku malam ini!!!

WarnaSari said...

Dingin dengan cinta sesuatu yg ngak bisa dipisahkan...seperti lagu jaipong dan lenggoknya...asyik dan manis...kadang-kadang aku pikir kamu ini terlalu banyak hujahnya, begitu banyak pengalaman...sedangkan kamu bukan setua mana....maaf ya dingin...tapi saya kagum kerana kamu bisa bicara tentang apa sahaja...bicara yg ada isinya...bukan sekadar ungkapan cinta semata tapi punya pengisian yang bisa membuat aku terpukul dengan kata-kata mu...cinta itu asyik tapi ada pahitnya juga...ujian yang datang dariNYA...

Hamka said...

selamat hari raya buat sahabat...

MALAM INI JUGA DI KENALI DENGAN MALAM "LAILATUL JAIZAH" IAITU MALAM ANUGERAH DI MANA SEBANYAK 30 JUTA 'SENARAI' AHLI NERAKA DI BEBASKAN..BERUNTUNGLAH MERKA YANG TERUSKAN IBADAT MACAM BULAN RAMADAN GAK..ISH..ISH, INSYAALLAH..ISK..ISK..

SELAMAT HARI RAYA!!