Saturday, July 15, 2006

Suralaya

Pagi tadi ketika aku minum-minum dengan seorang perempuan [dia cantik :-)]. Dia memberitahu aku sesuatu tentang Suralaya. Dia bercerita ingin tentang Suralaya dan aku hanya membisu. Aku tidak tahu apa itu Suralaya. Dia bercerita lagi, Suralaya adalah tajuk bagi sebuah lagu Amy mantan vokalis group lagenda Search . Aku diam lagi. Aku melihat diri aku dan aku tersenyum, aku ini kurang pengetahuan mengenai musik dan aku akui itu. Tapi aku tidak sekali menyesal.

Kemudian aku pula yang bertanya kepada dia. Suralaya itu apa? Nama wanita yang di puja dalam lagu mungkin?. Dia senyum dan berkata dia sendiri belum pernah mendengar lagu itu tapi udah pernah jejak di situ. Dia senyum dan terus menyambung, Suralaya itu sebenarnya adalah satu kawasan di Indonesia. Dia bilang, ia cantik dan cukup enak di jadi tempat untuk berbulan madu. Hehehe.

Selain dari itu dia juga bilang, Suralaya adalah kawasan di mana para pencandu narkoba di asingkan untuk di baik pulih. Di baik pulih ahklak juga mengubah kegemaran mereka terhadap narkoba. Jadi secara tidak langsung, apabila menyebut Suralaya, meraka yang tahu pasti akan terus terfikir berkenaan narkoba. Berkenaan sesuatu yang hitam.

Dalam pada itu, satu yang menonjol mengenai Suralaya ialah projek pembinaan janakuasa elektrik. Dimana di jangkakan projek itu akan mampu menampung Kekurangan kuasa yang menjadi masalah bagi kawasan Jawa Tengah.

Selain dari perkara itu, Suralaya seperti biasanya kawasan Indonesia yang lain, boleh kita gambarkan kehidupan penduduknya. Tapi kerna namanya Suralaya, ia tenggelam dengan nama Surabaya. Aku kirakan Surabaya itu jauh popular dari Suralaya. Jika bertanya berkenaan Suralaya pasti orang hanya ingat kita tersalah sebut nama Surabaya. Surabaya yang aku kenal, peroleh namanya dari kisah yang cukup hebat.

Ia di beri nama hasil dari pertarungan maut dia antara seekor YU dengan seekor Buaya di muara sungai yang belum bernama. Pertarungan hebat itu akhirnya mengorbankan kedua binatang yang menjadi raja bagi perairan masing-masing. Hasil dari kejadian itu para penduduk menggabungkan nama Yu dengan Buaya lantas menjadi Surabaya. Jika di lihat pada perlambangan kota Surabaya, jelas memperlihatkan seekor yu dan seekor buaya. Monumen berkenaan pertarungan itu juga ada di dirikan di kota tersebut.

Cukup berkenaan Surabaya. Kerna sebetulnya aku mahu cerita mengenai Suralaya. Jadi jelas di sini, Suralaya punyai banyak wajah. Di samping di puji kerna kecantikkannya, ia juga dikenali kerna kegiatan mulia berkenaan pembaikkan manusia dari gejala narkoba. Mengelirukan sesiapa pun yang mahu berbicara berkenaan Suralaya. Selain itu, kita juga tahu, ia sentiasa di bayangi oleh nama Surabaya. Jika diumpamakan Suralaya ini manusia perempuan dan dinamai begitu, pasti ia adalah manusia yang kasihan kerna punyai kecantikkan tapi juga di kenali kerna kebaikkannya memulihkan titik hitam manusia. Juga kasihan kerna dia seolahnya ngak wujud , di bayangi oleh kakaknya yang lagi makmur. Tapi Suralaya tetap tabah. Itu aku pasti.

Mungkin selepas ini aku harus lebih rajin untuk mendengarkan radio, untuk memahami.Suralaya di dalam lagu Amy. Atu juga pergi terus ke Suralaya dan mencari kenapa namanya ada di dalam lagu orang Malaysia.

No comments: