Wednesday, July 26, 2006

Al Fatihah

Aku kemarin terkejut, kerna seorang yang aku kenali biar dia tidak mengenali aku, udah pergi ke alam satu lagi. Pasti kalian juga tahu kalau aku bilang namanya 'Hani Muhsin'. Seorang pelakun juga pengacara yang aku kira udah punyai nama yang besar. Kerna jika dia kemana pun, pasti kita mudah ntuk mengenali beliau. Pasti mudah juga untuk kita berbangga dengan teman-teman lantas memberitahu, kita udah ketemu seorang yang mahsyur, yang dia juga kenali.

Aku kira aku bukan pengikut dia, tapi aku masih bisa menuntun segala lakunan dia. Tapi kejadian kemarin terasa memberi kesan yang berat untuk aku. Berat kerana, aku langsung tidak menyangka itu akan terjadi kepada dia. Di saat dia baru untuk mencapai umur kegemilangan bagi seorang laki-laki. Juga, kerna dia meninggal itu menakutkan aku sebetulnya. Dia terkena serangan jantung. Padahal, untuk sekian lamanya otak aku ini udah di set untuk menerima bahawa orang yang mati terken serangan jantung ialah orang yang udah 50 keatas juga orang yang punyai masalah obesiti. Tapi segala ciri itu ngak ada pada Hani Muhsin. Dia punyai tubuh yang molek, juga umur yang masih muda.

Kemudiannya aku melihat diri aku. Aku merasa aku perlu melakukan sesuatu tentang tubuh ini. Tubuh aku ini udah terlalu biasa duduk enak di hadapan monitor. Enak di perbaringan bersama lorongon angin sederhana dari kipas di syiling. Aduh. Terbiasa enak. Hingga aku rasa, aku udah lupa bila kali terakhir aku berpeluh. Aku akui aku ini ngak obesiti malah, aku ini kurus. tapi aku tidak merasa aku ini sihat. Sesuatu perlu aku buat untuk tubuh yang udah manja ini.

Aku kira aku perlu lagi tegas. Dulu ketika mahu tidur, aku bersenam dulu biar aku merasa letih sedikit, tidur pasti enak. Untuk beberapa waktu itu aku perbuat, tapi kerna aku ini kelupaan, aku udah tinggalkan amalan itu. Aku juga mahu melakukan sesuatu di padang. Bermain bola mungkin. Tapi aku lebih untuk aktiviti lasak, seperti bermain papan selaju. Dan ia betul-betul memberi rasa sensasi dan aku jadi sihat. Sekali lagi, semau itu hanya kenangan. Aku masih tidak punyai apa-apa lagi untuk sukan. Kerna padang udah jauh dari rumah. Kerna juga aku sibuk. Mungkin malam ini aku mulai kembali senaman sebelum tidur. Tekan tubi aja, bukan senaman apa-apa. Seperti seorang teman aku, dia skipping pada malam hari dan malangnya aku tidak bisa skipping. hehehe.

Itu satu hal, satu hal lagi mengenai semalam, aku juga teramat tersentuh dengan anaknya Hani Muhsni, Hani Karmilla. Kerna kejadian itu betul-betul di hadapan matanya. Sesaat sebelum kejadian itu, dia adalah anak perempuan yang paling gembira di dunia kerna bisa liburan bersama ayah tercinta di Langkawi. Sesaat kemudian pula, dia menjadi anak perempuan yang paling sedih. Sedih untuk melihat ayah rebah di depan mata. Dia menampar pipi ayahnya agar ayahnya merasa sakit kemudian terbangun, tapi tidak. Dia hanya mampu untuk menitis air mata yang aku pasti sampai sekarang masih lagi menitik.

Simpati aku sebetulnya bertambah bila dia terakam di TV ketika sedang menangis pada ibunya. Datang seseorang menepuk bahu dia menyuruh dia bersabar. Dengan tenang dia berpaling kemudian melempar satu senyuman kepada orang itu, hanya untuk dia kembali menangis pada ibunya. Ia sesuatu yang aku tidak bisa lakukan. Anak kecil semuda itu ternyata lagi tabah dari aku. Aku tidak pasti bagaimana dia akan menjalani hidupnya dengan kenangan seperti ini. Pasti masa akan mengubati tapi masa juga tidak akan menjamin apa-apa.

Untuk satu perkara lainnya, aku harus beringat bahawa kematian itu tiba di saat mana pun kita berada. Disaat kita paling tidak mengjangkakan, adalah saat yang paling mungkin. Untuk ahli keluarga Allahyarham terutama anak comelnya. Takziah. Untuk Allahyarham , Al fatihah.

No comments: