Monday, April 02, 2007

cinta semut

Tadi untuk sekian lamanya hidup aku merasa tenteram dari rasa yang aneh, tadi aku udah termakan 2 ekor semut. Bukan aku sengaja atau mahu-mahu mencuba untuk memakan semut tetapi semut itu yang menyeludup masuk ke bungkusan nasi lemak aku.

Sehingga aku merasakan ada sesuatu yang berlainan rasanya dari rasa sambal nasi lemak itu, aku pun terus mikir. Rasa ini rasa yang uah belasan tahun aku tidak rasa, tapi aku masih bisa ingat rasa ini Rasa itu berpadu dengan hujung lidah, menyerap kemudian hilang kemudian datang lagi. Rasanya hanya punyai titik kecil tapi ia memberi penyudah yang cukup merimaskan kunyahan aku. Selepas beberapa kunyahan aku aku berhenti dan berkata di dalam hati, "ini semut."

Tapi aku terus aja mengunyah kerana aku malas untuk meluah kembali apa yang udah hancur. Rugi. Lagi pula aku bukan pelajar lagi, daya ingatan yang kukuh untuk peperiksaan udah ngak perlu. hehehe.

Namun, rasa semut itu memberi aku signal untuk melihat sebentar rasa cinta ketika aku anak-anak. Pada umur 6-7 tahun. Cinta yang sulit untuk diluah , kerana masing masih bersih dari sebarang bulu. hehehe. rasa cinta waktu itu kecil tapi cukup fokus. Rasa yang tidak pahit, tidak manis tapi rasa cuka yang cukup menjengkelkan, kerana waktu itu, anak-anak perempuan adalah musuh yang harus dikejar dan dibuli tetapi mengapa pula aku jatuh hati pada musuh. Jengkel sekali cinta itu, cinta yang umpamanya menelan semut.

Lupa memberitahu, aku menelan 2 ekor semut. Itu congak aja, kerna aku anya merasa, tidak melihat. Jadi esok aku fiir aku akan terlupa apa yang aku tulis ini...hehehe

No comments: