Wednesday, May 16, 2007

Selamat hari guru 2



"Hari ini saya dapat banyak hadiah," kata cikgu perempuan itu tersenyum. Biarpun hanya dalam telefon.

"Hadiah sempena hari guru?" tanya suaminya.

Cikgu perempuan itu tidak menjawab terus, dia hanya tersenyum. Kemudain dia berkata, "Saya dapat hadiah beras dan syampu dari anak murid saya."

"Awak dapat beras dan syampu?" ujar suaminya menggaru kepala.

"Ya, dan semuanya di bungkus rapi cuma saya boleh merasa dengan tangan."

"Merasa dengan tangan? Awak tidak buka lagi hadiah itu?"

"Tidak, saya tunggu abang datang ke sini. Saya hendak tunjukkan hadiah anak-anak murid saya pada abang."

Si suami tersenyum dan dia berkata lagi, "Mesti sambutan hari guru di sekolah awak meriah."

"Sekolah kami tidak menyambut hari guru. Hari ini seperti hari-hari biasa persekolahan," ujar isterinya.

"Mengapa?" Suaminya bertanya, dahinya terlihat berkerut.

"Sekolah ini tidak ada dewan."

"Mengapa tidak buat di padang?"

"Sekolah ini di dirikan di tebin sungai dan jalan-jalannya hanya menggunakan pelantar. Abang lupa barangkali saya mengajar di sekolah pedalaman. Di perkampungan nelayan. Tapi itu tidak penting kerana anak-anak murid saya walaupun hanya anak-anak nelayan dan buruh, mereka masih mengerti apa itu Hari Guru. Hari untuk meraikan guru mereka. Cuma mungkin tidak seperti anak-anak dibandar, tapi itu memberikan saya semangat untuk berada di sini dan semangat di saat abang tiada di sisi," jawab isterinya. Senyuman masih di bibir.

No comments: