Monday, March 05, 2007

cerita cinta (bab 1 : cinta lelaki)

"Kenapa?" tanya Ayu sambil membetulkan tudungnya.

Adi diam.

"Aku tanya kenapa kamu tidak teruskan?" tekan Ayu lagi dan masih membetulkan tudungnya.

Adi masih diam, namun kali ini tersenyum pahit. Sepahit kopi tidak bergula yang dihirupanya semalam kerana terlupa memberikan gula. Dengan perlahan, Adi mengangkat mukanya memandang kearah jalan raya, tangannya diletakkan di atas meja.

"Aku merasa sudah tidak mampu lagi". Ayat terakhir dari mulut Adi berserta dengan satu keluhan.

"Apa yang kamu tidak mampu?" tanya Ayu sedikit terkejut hingga kedua-dua tangannya kaku di kepalanya berhenti dari membetulkan tudungnya. tapi hanya seketika, selepas itu tangannnya kembali ligat membetulkan tudungnya.

Adi menjeling Ayu sambil menegrutkan dahinya, Ayu membalas jelingan itu. Seolahnya Ayu mengerti betapa hairannya Adi melihat dia masih membetulkan tudungnya.

"Aku tidak mampu untuk mencintainya lagi." Kali ini Adi tidak lagi hanya menjeling, dia duduk soapan di hadapan Ayu sambil merenung Ayu. Sekali sekala, pakcik di sebelah meja mencuri pandang kepada mereka. Mungkin bertanya, apa hubungan mereka berdua. Atau juga bertanya kenapa memilih kedai makan ditepi jalan yang sempit ini untuk berbicara.

Ayu berhenti dari membetulkan tudungnya. Tangan kanannya meramas tangan kirinya. Seolah menyuruh tangannnya itu bersabar dulu dari membetulkan tudung, kerana harus fokus dengan perkara yang terlalu berat di dengarinya tadi.

"Tapi kenapa? Kamu sudah ketemu orang tuanya, kamu sudah menjanjikannya bahagia dan yang paling penting, dia sahabat baik aku", kata Ayu laju. Kemudian setelah meneguk air liurnya, Ayu menyambung "Apa masalah kamu? Setiap masalah ada peneyelesaiannya dan perpisahan bukan penyelesaiannya". Mata Ayu kelihatan bulat, mungkin terlalu bersemangat untuk mempertahankan cinta temannya.

"Aku hanya memikirkan bahawa aku tidak akan mampu berlaku adil dengan dia...," kata Adi sambil merapatkan kedua-dua tapak tangannya kemuka.

"Adil?" Ayu mengeraskan suaranya.

"Kerana, aku sudah sudah jatuh cinta lagi". Jawab adi dengan perlahan.

"Dengan siapa?" tanya Ayu, dadanya semakin berombak kecewa. Kecewa memikirkan betapa lukanya hati temannya nanti.

"Kamu...."

Ayu bungkam.

No comments: