Friday, November 03, 2006

Ia istimewa, kerna ia cacat, buta.

Aku tidak ingat, bila kali terakhir aku memimpin orang buta (digelar juga orang istimewa) untuk melintas jalan. Apa aku sebetulnya tidak pernah. Hihihi. Biasanya apa yang aku lihat di tv (tv pendidikan, sekarang udah ngak ada) Orang buta akan berdiri ditepi jalan dan mengahrap belas sesiapa aja dan meminta bantu untuk melintas. Lalu akan hadir seoarang pengakap atau budak berpakaian seragam untuk membantu. Pengajarannya, bantu mereka yang buta untuk melintas, kerna si buta hanya punyai rasa sentuh, punyai pendengaran juga punyai rasa hati. Untuk melintas, itu tidak cukup. Jadi teman-teman, jangan lari bila ada orang buta meminta bantu. hehehe.

Kita sering dilagukan, dipuisikan juga dimadahkan bahawa cinta (nota :cinta sesama manusia) itu buta. Ada yang menyanggah mengatakan bahawa ia tidak buta, manusia yang buta. Tapi aku cenderung mengatakan ia buta. Cinta itu buta, terkadang ia menghampiri kita, terkadang kita pula yang mendekatinya. Cinta itu cacat, kerna itu ia istimewa. Namun, cinta Allah itu berlainan dari cinta manusia, cinta Allah itu sempurna tidak cacat, ia celik, jadi cinta Allah tahu siapa yang mahu di hampiri untuk dipimpin untuk ditunjukkan jalan yang betul. Jika mahu menghampiri pasyikan kita suci dengan taubat punya hati betul-betul ikhlas, kerna Ia bisa menghindar dari manusia yang gelap. Semoga aku bisa dipimpin dan dihampiri cinta itu. amin.

Sering kita silap, bila cinta itu udah kita genggam, kita pula yang membiar cinta itu memipin kita berjalan. Bukan kita yang memimpin. Akhirnya apa yang akan terjadi bila orang buta pula yang memimpin budak pengakap atau budak pakaian seragam sekolah tadi untuk melintas jalan? Pasti punyai peluang cerah untuk ditabrak oleh mat rempit. Hihihi.

Cinta juga begitu, kita biasanya terbuai dengan cinta. Membiar cinta yang buta , yang hanya bisa merasa dengan hati itu memimpin kita. Hasilnya, mudah kita terjatuh longkang yang busuk, lebih malang bisa terjatuh ke loji Indah Water, yang semuanya memberi hasil yang sama. Membusukan diri kita, menghilang maruah, menyakitkan hati dan bisa merusakkan jiwa dan tubuh. Tapi jangan salahkan cinta hingga tidak mahu lagi bercinta. Salahkan diri kita kerna tidak memimpin.

Jika memimpin, jangan pula membawa cinta ketempat yang terlarang. Jangan kerna ia buta, seenaknya kita memperlaku cinta. Nanti takut-takut hasilnya lebih sakit dari cinta itu yang memimpin. Jika bisa, pimpin cinta ke arah jalan yang terang yang tahu kemana tujuan, jangan bawa ke semak, atau lubuk tupah..ehehe (nanti kene candid). Jika udah tahu tujuan , mungkin kita boleh berjalan perlahan-lahan, mahu laju, naik LRT, mahu lebih enak, naik Ferrari. Terserah pada kemampuan kita. Lagi bagus, terus aja pimpin cinta itu kemasjid, biar dia buta, telinga masih mampu mendengar bacaan Al Quran , masih bisa mendengar nasihat. Malu duduk lama-lama di masjid, bina aja masjid kita bersama. Lebih indah. hehehe

Yang aku sentiasa pesan ama diri aku. Jangan sesekali memimpin cinta ke toko-toko jualan. kerna biar ia buta, ia masih bisa mendengar pekikan dari DJ shopping complex (mawi dulu adalah DJ Gaint)atau pelanggan lain "jualan murah, jualan murah'...eheheh. Bisa binasa.

15 comments:

laugh said...

aku dah tengok blog ko dingin...
dalam banyak2 dialek bahasa di malaysia ni.. apsal ko pilih Bahasa indon? aku tak fikir orang indon suka pada bahasa malaysia. sedangkan pendatang haram indon yang duduk di malaysia 10 tahun secara haram pun tidak pernah berbahasa malaysia dengan betul. apatah lagi ko yang tak pernah menjejak kaki kat indon masakan sudi untuk berbahasa indon. pelik aku.

kalo ko nak balas, balas dalam blog aku. jangan balas sini. Aku tak pikir peminat ko nak dengar semua ini.

--FAZRUL

laugh said...

he..he...he
aku sudah baca "about me" ttg ko.

Rupa-rupanya engkau mengaku bahawa ko tidak jujur pada diri ko.

....dan gaya penulisan ini tidak merugikan sesiapa..baik ko atau aku.

he..he..he.. bagus..bagus.. aku faham

di Johor ye??? adik aku cakap.
aku rasa kiranya ko di UTM.

sila kirim salam dengan Islamic Student Association di sana...

he..he..he.

cakap pada diaorang seorang pensyarah/tutor di Jabatan Bioteknologi UTM yang bernama melayu tetapi beragama kristian adalah seorang mubaligh yang 'merbahaya'.

ok... bye comrade.
salammmmm...

dingin said...

eh,

aku di sini,

di pantai barat,

bukan di selatan

ehehe

kingbinjai said...

olahan yang menarik. semenarik template kamu yang lama itu. hhe he

laugh said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

dear comrade.. a'kum...
please check this out.

1. http://www.jihadunspun.com
2 http://iraqwar.mirror-world.ru/

--FAZRUL

K@ssim Sel@m@t said...

blog yg menarik dan cerita2 yg bagus sekali.

dari insan kurang upaya -OKU

Pawana Malam.. said...

owh..tersentuh hati sy membaca "about me" yg kamu tulis...besar maknanya..andai salah tafsir pasti ada yg tergelincir..ya saya juga cenderung kpd bahasa indonesia kerna bahasa mereka indah..tp ada sesuatu yg saya agak kurang selesadn baout me kamu..ngapain kamu bilang hanya dua golongan td yg jujur pada diri..?silalah jawab di blog saya...saya butuh japan dr kamu..oh iya..andai ada kesempatan terluang, lawatlah karya2 di blog saya...ade suatu persamaan yg sy nampak..assalamualaikum

dingin said...

saudara Kassim,

semoga berbahgia,


....

pawana,

ini blog,

lantas aku cuba untuk sinikal di sini

ehehe

dingin said...

king,

aku udah insap

ehehe

Anonymous said...

laugh,

sebenarnya orang Indon tak ada bahasa kebangsaan. yang di panggil bahasa indon itu pun di ambil dari bahasa Melayu

hehehe he

dan bahasa Melayu alami transformasi dinamis pula bila digunapakai oleh orang Indon

heheheh

Rastom

laugh said...

WOW .. encik Rastom macam pensyarah kat Universiti Aween jer...Machonya...
he..he..he.(jgn marah..)

Tak taulah abang fazrul kat shah alam tu baca atau tidak komen encik Rastom.

-aweenz

laugh said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ILynn said...

aku semakin tertarik pd tulisan ko
mungkin sbb aku begitu byk masih tidak tahu
dan aku seringkali meminta utk ke jln yg diredhai-Nya
tp apakan daya. manusia aja kite ni. berusaha kt mampu. tp adakah iman kt kuat utk menahan begitu byk godaan?
tapi..ntah knp..aku masih menganggap dunia kite ini dunia yg baik pd pandangan aku...

Anonymous said...

Hi, i was looking over your blog and didn't
quite find what I was looking for. I'm looking for
different ways to earn money... I did find this though...
a place where you can make some nice extra cash secret shopping.
I made over $900 last month having fun!
make extra money