Monday, June 19, 2006

bicara laki-laki iaitu aku..

Aku seorang lelaki. Apa segala perbuatan aku pasti adalah atas dasar aku sebagai seoarang lelaki. Bagaimana cara aku berjalan, makan, melihat juga memandang semuanya adalah cara laki-laki. Mungkin tidak sama dengan laki-laki lain tapi rasa yang terhasil dari perbuatan itu tetap sama. Rasa laki-laki.

Untuk membicarakannya pada ruangan sesempit ini harus perlu pengorbanan. Dan di pagi yang indah ini, aku malas untuk melakukan pengorbanan itu. Mudahnya aku ambil sahaja satu topik tentang laki-laki dan ianya fokus kepada pandangan aku. Aku kira aku mau berkongsi pandangan aku mengenai wanita. apa yang aku rasa dan apa yang aku harap dari mereka. Ini bukan satu yang bersifat saintifik. Tapi hanyalah pemikiran juga pendapat aku yang bersifat cerdas.

Aku kira untuk jujur, aku beritahu aja yang aku cukup tertarik dengan sesuatu yang indah. Juga benar, jika aku melihat wanita. Aku mudah untuk tertarik kepada yang aku rasa punyai kecantikkan fizik. Namun, kalian harus faham, cantik itu subjektif dan aku pasti punyai definisi yang berbeza dari kalian. Cuma tinggal saja aku tidak memberitahu bagaimana definasi aku-aku kira itu adil supaya ngak ada sesiapa yang mengirimkan aku tanda soal juga untuk tidak mengguris hati-barangkali.

Tapi kenapa aku tertarik kepada kecantikan itu? itu bukan salah aku. Kerna mengikut satu kajian, apabila laki-laki melihat wanita cantik, maka akan keluar satu hormon yang memberi rasa nyaman lagi sensasi pada jiwanya. Malah kajian itu memberi perbandingan, melihat wanita cantik umpama mengcandu narkoba. Cukup asyik sampai khayal, ia satu anugerah sebenarnya. Untuk itu, aku berharap jangan para wanita menghilang anugerah itu dari pasangan anda.:-)

Bicara mengenai kecantikan pula, aku suka sesuatu yang jelas maksudnya. Aku kira kecantikan itu juga bermaksud seksi. Jika kamu cantik kamu seksi. Namun aku fikir, aku harus menafsirkan kembali ayat aku itu, tadi kerna ada sekali aku melihat dia seksi, namun tidak cantik. Mudahnya begini. Jika kamu cantik kamu seksi, tapi jika kamu seksi tidak semestinya kamu cantik. Hurm..mungkin begini baru adil.

Tapi timbul lagi satu persoalan. Apa itu cantik dan apa itu seksi. Bagaimana pula perkara ini terus berkait bagi pandangan aku seorang laki-laki. Yang nyata, tidak perlukan bukti saintifik untuk segala pandangan aku terhadap perkara ini. Kerna aku laki-laki, segalanya tentang wanita itu benar aja. :-) kerna aku laki-laki. Faham?

Bagi aku cantik itu cukup di lihat dari wajah. Jika aku lihat dia cantik, maknanya aku melihat wajahnya cantik. Biar dia berbadan gempal, terus aku hubungkan cantik itu kepada seksi. Untung kepada sesiapa yang aku bilang cantik, kerna aku maksudkan dia juga seksi biar punyai masalah berat tubuh. Barangkali kalian pantas aja menyatakan aku silap. Tapi biar aku tekankan, ini definasi aku dan segala yang berada dalam kotak definasi aku adalah benar bagi aku. :-)

Seksi itu pula bagaimana? Aku kira seksi itu ada dua. Satu di lihat dari wajah. satu lagi dari tubuh. Mungkin wanita itu tidak cantik, tapi dia masih lagi boleh jadi seksi. Jika tubuhnya pejal lagi kencang. Tapi untuk pengetahuan kalian, gemuk juga mampu jadi seksi, kurus pun begitu. Bagaimana lagi ni sih?

Begini, seksi bagi aku itu mudah. Jika wanita itu punyai buah dada yang cantik atau punggung yang cantik. jika salah satu dari perkara tersebut ada , dia jadi seksi, biar ngak cantik. Buah dada yang cantik bagi aku ialah satu yang aku ngak bisa menuliskan kerna mudah aja ia berubah mengikut keadaan. Kerna kadang-kadang kecil itu seksi, besar pun sama. Tegang itu seksi, kendur pun sama. Aku perlu lebih masa untuk definasi itu. Mungkin lepas aku menikah baru bisa memberi definasi yang jujur :-)

Lupa, hal mengenai buah dada itu juga sama seperti punggung. jadi aku ngak perlu terangkan mengenai punggung.

Bagaimana dengan pakaian? Aku kira jika kamu seksi , jika kamu cantik. Pakai lah apa pun...kamu tetap akan cantik, tetap akan seksi. Cuma bezanya, berapa darjah mata laki-laki akan terbuka bila melihat kamu. Itu aja.

Tapi untuk kebanyakkan hal, aku ngak pernah teransang dengan cantik, dengan seksinya wanita itu. Itu hanya pandangan. Sedangkan organ seks yang paling penting ialah otak. Jika kamu bisa merangsang otak. Kamu ngakkan perlu lagi tongkat ali. Perilaku juga sikap bagi aku adalah sesuatu yang penting. Kerna perkara itulah yang mampu merangsang otak aku untuk memberi keputusan bahwa - aku suka kamu atau biasa-biasa aja.

Kamu mungkin berjilbab, hanya menampakkan mata, tapi jika sikap kamu , bicara kamu merangsang otak aku untuk berkata kamu ini membuat aku terangsang. Kamu tetap aku kira bahaya bagi aku (dalam kontek keimanan) :-). Begitu juga jika kamu hanya memakai baju dalam juga seluar dalam, tapi jika bicara kamu melumpuhkan otak aku, kamu tetap tidak bahaya untuk aku. Begitu sekali perbandingan aku. namun aku harap ia ngak bener-bener terjadi pada aku. :-)

Jadi apa yang kita boleh ambil pelajaran dari sini? Pelajarannya ialah: Penulis adalah laki-laki yang punyai mata kerangjang juga laki-laki yang harus di hindari? Mungkin, tapi bukan itu yang aku mahu, biar aku tahu ini risiko yang harus aku tanggung.hehehe.

Apa yang utama ialah, aku mau bilang pada wanita, jangan pernah cuba merangsang otak laki-laki. Dari segala segi pun. baik cara kamu berpakaian, berkelakuan juga berbicara. Segalanya harus ada batas. Jangan terlalu mesra sehinggalah kalian benar-benar udah sah halal untuk dia. Kerna laki-laki seperti aku, pasti akan menggoda jika aku rasa itu lumayan bagi aku.

Aku tidak salahkan wanita, jauh membenci. aku salahkan diri aku yang kurang iman kerna tidak mampu mengisi jiwa aku dengan zikrullah, mengisi otak aku dengan ishtifar. Itulah punca sebenarnya, punca bagaimana laki-laki memberi definasi bagi segala macam bentuk feminisme di dunia ini. aku sedar itu dan untuk itu, hari ini aku berpuasa. Pasrti kalian rasa selamat.ehehehe

3 comments:

Anonymous said...

pertama, aku harap tidak ramai wanita yg membaca apa yg kau tulis ini. kenapa?kerana kau sudah memecahkan kod rahsia bagaimana aku memandang / menjeling / merenung / menikmati keindahan duniawi seseorang wanita. terlalu detail sebenarnya, dan boleh membuatkan seorang wanita lebih resah bila direnung oleh seorang lelaki seperti aku.

kedua, dalam tulisan kau, kau nampaknya terlalu mengambil 'jalan tengah'. maksud aku, nampaknya apa yang kau telah tulis adalah begini : semua wanita itu adalah cantik, seksi, menggoda.. hatta seorang yg berjilbab sendiri bisa jatuh dlm kategori itu jika tidak kena gaya.

ketiga, ini pandangan aku. semua wanita itu ada kecantikan dan keseksian tersendiri. bukan pada semua mata-mata lelaki yg memandangi mereka. ada wanita yg muka atau tubuhnya tidak begitu, tapi ada lelaki yang akan jatuh hati walaupun dia punya wajah yg tidak cantik atau tidak seksi. aku masih lagi berpegang, bagi setiap wanita, sekurang-kurangnya ada seorang lelaki yg akan memandangi sebagai seorang cantik. dan yg paling penting, pada aku, kecantikan dalaman adalah lebih penting dari kecantikan dalaman. itu sebabnya ada org bisa jatuh hati pada seorg yg lain walaupun belum lagi bertemu. dengan cakap-cakap di telefon, kata-kata sms ataupun email, cinta masih boleh disemai.

-ris-

dingin said...

heeheh..

iya2

aku setuju aja..

ehehe

tgazfa said...

camner aku bleh rasa mcm nk setujuuuu jek ngan tulisan ko ni babe!

dan buat aku tersenyum ... kata so7