Thursday, March 14, 2013

yang diikat hormat


Pada suatu tahap, kita manusia ini semuanya sependapat. Kita memberi harapan yang serupa, tetapi detik itu cuma hanya beberapa saat.

Detiknya, pada ketika kita semua menjawab dengan jawapan yang sama, “Sesuatu mesti dilakukan.”

Pada kata, 'sesuatu' itulah yang menyimpan semua permasalahan manusia, kerana 'sesuatu' itu menyimpan jutaan jalur jawapan untuk satu soalan.

Dan manusia pula, sedangkan dalam bercinta yang sering dibutakan pada kebenaran, dapat menimbulkan ribut resah, apatah lagi manusia yang memang berjumpa hanya bagi membuktikan diri masing-masing adalah lebih benar.

Saya pula bukanlah mahu menulis, cara bagi membuatkan manusia itu bersetuju dengan pendapat yang satu, kerana itu 'mustahil'.

Saya cuma mahu menulis sesuatu yang kecil, yang dekat dengan diri saya. Hanya, berjarak sedegup jantung.

Hati.

Pada hati itu, kita berkongsi rasa mahu dihormati. Pada hati itu juga, kita mahu dilayan dengan adab-adab terbaik yang pernah kita tahu.

Itulah punca yang kita gelar, 'sakit hati'. Bukan kerana, hujah kita dipatah dan pijak-pijak ke tanah, bukan juga kerana label-label yang menampakkan kita ini manusia hitam, bukan juga kerana tindak yang membuatkan fizikal kita cedera.

Kita, 'sakit hati' kerana, hati kita tidak bersetuju dengan cara hujah kita dipatah-patah oleh manusia lain, hati kita tidak setuju dengan cara kita diberi label, dan hati kita tidak setuju dengan cara mereka menyentuh tubuh kita.

Hati kita, tanpa sedar kita sebenarnya mahu sesuatu yang lebih daripada kebenaran. Kita ini manusia yang sentiasa tamak, dan itulah yang dipupuk oleh hati. Hati kita mahukan lebih daripada kebenaran, iaitu kehormatan dalam pada ketika kebenaran itu disampaikan.

Hanya hormat.

Hormat itu sangat mahal kerana ia hanya jelas pada ketika kita sembunyi-sembunyi memberi nasihat. Ia hanya tinggi pada ketika kita merendah diri menerima nasihat.

Ya, kita tidak mungkin sependapat kerana 'sesuatu' itu jurainya berjuta-juta, tetapi kita mampu menyimpulkan jurai 'sesuatu' itu dengan tali hormat.

Semoga.




1 comment:

Kak Lily said...

Sangat setuju.

Macam Deja vu

Saya maksudkan tulisan ini, dengan entri terbaru saya :)