Tuesday, November 20, 2007

bowling dan pink

Aku tidak tahu apa akhirnya cerita ini. Aku juga tidak diberitahu adakah ia sebuah filem ataupun drama. Cuma aku diberitahu oleh seorang teman berkenaannya. Teman aku itu berkata dia suka kisah ini. Kisah yang menyebabkannya teringat kata-kata hikmah Hamka.


Aku hanya diam mendengarkan teman aku itu bercerita. Ia kisah pasukan bowling yang ditubuhkan bagi mewakili satu jabatan di sebuah syarikat. Tidak pasti jabatan apa. Cuma di ceritakan jabatan itu hanya mempunyai dua lelaki dan selebihnya wanita. Ketuanya juga wanita. Malah warna pasukannya juga pink. Ya. Pink. Mujur semua wanita itu cantik-cantik. :-p


Aku mencelah dan bertanya “Adakah ini mengisahkan dua orang lelaki itu akan menjadi hero?”


Teman aku itu tersenyum dan menggeleng kepala. Katanya salah seorang lelaki itu bisa dan seorang hanya tahu melempar bola. Seluruh kekuatan pasukan bowling di sandarkan pada ketua jabatan. Seorang wanita.


“Jadi ini cerita berkenaan wanita itu?”


Bukan. Ia bukan cerita berkenaan wanita itu dan lelaki itu. Ini cerita berkenaan pasukan itu. Dalam kisah ini, pasukan itu bukan watak hero. Tidak ada pula aksi yang luar biasa. Daripada zero to hero. Mereka hanya pelengkap bagi kisah ini.


“Jadi mengapa kamu suka?”


Kerana mereka mencuba. Mencuba dalam gembira. Mereka bukan pembowling handalan. Tetapi mereka kenal keindahan pertandingan bowling itu. Pertandingan itu indah kerna ia merapatkan ikatan antara warga syarikat dan itu yang mereka persembahkan. Atas kerna itu juga, pasukan Pink sanggup dan menyatakan kesanggupan mereka dengan bermain dengan penuh semangat. Itu yang mengingatkan aku pada kata-kata Hamka- Kenal pada keindahan dan sanggup menyatakan keindahan itu kepada orang lain adalah bahagia.


“Jadi apa akhirnya kisah ini.?


Teman ku itu tersenyum lagi. Dari diam, dia memberitahu, katanya, pasukan Pink itu biarpun sedar posisi mereka tidak sekuat mana, mereka tetap berkata, “Lawan tetap lawan.”


Hehehe.

No comments: