Wednesday, September 28, 2005

saat ketika teman kecil ku ngak punyai inspirasi

Aku punyai seorang teman yang comel. Sentiasa aja membuat aku tersenyum. Dia jujur dengan persahabatan ini dan aku amat menghargai dirinya. Cuma pagi tadi, aku agak khuatir dengan balasan kejujuran yang bisa aku beri. Dia memberitahu aku , dia punyai masalah. Ngak punyai inspirasi. Dan aku pula tidak punyai akal untuk permasalahannya itu.

Aku seperti biasa dan mungkin sudah menjadi budaya aku. Menatap TV seolah khusyuk, tapi sebenarnya fikiran aku melayang memikir kepada masalah teman comel aku ini.
Aku ingin membantu, tapi makna inspirasi pun aku ngak berapa ngerti. Apa itu inspirasi. Mungkin ianya sesuatu yang bisa membuatkan kita bermotivasi, bersemangat.

Atau ia adalah sesuatu yang membuatkan kita bersyukur dengan apa yang kita punya. Mungkin juga inspirasi adalah sesuatu yang membuat kita merasa tidak cukup dengan apa yang ada dan seterusnya kita berusaha untuk mendapat lebih.
Mungkin juga inspirasi adalah sesuatu perkara yang membuatkan kita terpengaruh dan seterusnya menjadikan sesuatu itu sebagai idol atau cara hidup kita...
Terlalu banyak kemungkinan...

Kemungkinan yang mungkin tepat....segala kemungkinan itu tadi adalah inspirasi...
Mungkin nanti bagaimana bang? (ah, ada suara nakal dalam fikiran aku...) itu lagu peterpan..heh
Tapi bagaimana untuk mendapatkan inspirasi...aku sekali lagi...kaku...maksud aku di fikiran aku...kaku..
Aku ngak pasti...mungkin ia bisa di peroleh melalui pembacaan, pemerhatian, persahabatan, percintaan, internet, Tv atau dari melihat bintang2 juga bulan di langit.
ahh...terlalu banyak caranya...tapi mengapa kita masih mencari-cari inspirasi , seolah ia amat sukar..

Harus kita bertanya ....satu soalan yang amat penting..
SIAPA YANG MEMBERI INSPIRASI?
Wajib jawabnya..
ALLAH MEMBERIKAN INSPIRASI. (bagi non muslim, guna perkataan tuhan aja)
Harus, jika kita ingin inspirasi, mesti kita meminta kepada siapa yang memberikannya..
Sepertinya kita ingin duit dari papa, harus kita meminta. Contoh ini terlalu mudah.

Tapi bagaimana cara memintanya..Jika ingin meminta duit dengan papa, apa mungkin kita terus meminta begini
"pa, mintak uang, aku ngak punyai uang lagi. cepat kasi"
Pasti kita akan memperolehi uang itu selepas di beri penampar atau juga kita tidak akan perolehi uang. Tapi yang pasti, penampar tetap akan dapat.
Begitu juga jika kita meminta inspirasi kepada tuhan. Caranya meminta dengan tulus. Meminta dengan penuh harap. Lakukan suruhannya. Larangannya pasti di tinggal. Tapi kerna kita manusia, minta aja ampun banyak2 atas pelanggaran yang kita buat.

Aku senyum.
Kerna aku melihat diri aku sendiri. Aku jelas dari mana aku memperolehi inspirasi ini. Ya, ia memang dari tuhan. Tapi tuhan menitipkannya melalaui teman aku yang comel itu. Lantas aku ucapakan terima kasih pada dia kerna memberikan aku inspirasi meski dia sendiri ngak punyai inspirasi..
cukup ironi...tapi itu hakikat..
ketemu lagi temanku yang comel..
hehehe

No comments: