Wednesday, September 28, 2005

bila emosi bicara cinta

Setiap perhitungan dikepala aku adalah berdasarkan dari fikirku yang paling dalam...Kadang-kala juga...ia adalah perasaan aku yang paling halus...aku berbangga dengan itu...
namun...
kadangkala...terjadi perkara yang menjadikan aku buntu...sama ada untuk menggunakan fikirku yang dalam atau menggunakan perasaan aku yang halus..

Soal cinta mungkin di antara perkara tersebut dan itulah yang aku ingin cerita. hmm..bukan mungkin tapi pasti..

Aku pernah mencintai juga pernah di cintai..
timbul disitu satu persoalan..adakah aku mencintai dia?
atau adakah dia mencintai aku?
Bagiamana pula dengan jawabnya...biasanya ada empat kemungkinan..
1. aku mencintai dia tapi dia tidak mencintai aku.
2.dia mencintai aku tapi aku tidak mencintai dia
3.aku tidak mencintai dia dan dia juga begitu
4.aku mencintai dia dan dia juga mencintai aku.

Untuk mendapatkan jawapan yang pertama..memang mudah...dan aku sering saja mencintai...tapi tidak di cintai.
untuk jawapan kedua pula...ngak selalu terjadi...kadang-kadang...tapi ia amat perit lagi sakit...
jawapan ketiga aku tidak mahu ambil peduli.
jawapan keempat pula...merupakan satu jawapan yang aku sentiasa tunggu juga nanti...lantas aku terlalu teliti dengan soal tersebut...hingga aku gabungkankan akal juga perasaan ku...hanya untuk menilai ada betul aku mencintai daa...dan apa betul dia mencintai aku..
hmmm..sebetulnya...diantara kebenaran dan palsu wujud sesuatu yang rumit..
iaiatu...KERAGUAN..

Biasanya keraguan membuat kita tidak melihat diri kita secara yang jujur...juga keraguan juga membuat kita tidak menilai sesorang secara yang ikhlas..
begitulah aku dengan cinta...sentiasa saja wujud keraguaan
..
di saat aku merasakan aku mencintai seseorang...muncul keraguan menyatakan bahawa...cinta aku tidak akan terbalas..
di saat cinta ku terbalas...keraguan tetap muncul menyatakan bahawa...itu hanya simpati...hanya untuk menyedapakn hati aku...pasti ia bukan cinta sejati dari si gadis pujaan ku..
keraguan..sentiasa aja muncul..
mujur...fikiran yang dalam.. bisa di gabungkan dengan perasaan yang halus..
lantas membentuk satu ubat yang menyembuhkan jiwa dari segala keraguan..
Cuma ramuannya agak rumit...fikiran yang dalam, harus mempunyai bukti...tanya saja pada si gadis...mengenai cintanya...
tapi si gadis harus jujur dengan jawaban..
perasaan yang halus pasti bisa kita rasa...jika kita menyebut namanya di hati..dan bila kita tersenyum kepadanya...dia bisa merasakan senyuman itu dan membalasnya dengan satu senyuman yang pasti kita akan...asyik...pasti manis perasaan itu..

cuma sekarang...aku ngak berbuat apa2 lagi untuk cinta dan keraguan itu..
aku merasa hadir seseorang dalam hidup aku lantas aku juga ingin hadir dalam hidupnya...cuma aku ragu...apa dia ikhlas dengan rasanya sendiri...atau hanya untuk mengisi masa lapang, juga...terdesak dgn cinta..
aku tahu...aku akan terus begitu...sentiasa aja ragu...tapi aku berharap semoga..
itu hanya untuk sementara kerana...sebetulnya aku terlalu mencintainya...sehingga...aku mahu setiap detik jantungku...hanya untuk melihat senyumannya..
aku terlalu melampau...mungkin...
aku sebetulnya merasakan datang saat yang akan mengecawakan aku...setelah selama ini aku selalu aja melukakan..

mungkin saat itu hadir sekarang...di saat aku terlalu....rapuh..
juga...aku senantiasa juga berdoa saat itu tidak akan hadir...kerna aku melukakan...bukan itu niat aku...itu hanya zahir...tapi sebetulnya aku tidak pernah mahu ingin melukakan...apatah lagi mengecwakan...cuma itu sesuatu yang aku ngak perlu jelaskan...kerna aku tahu...itu bukan penjelasan yang bisa di fahami..
ini emosi aku...dan aku biar ia bicara semahu-mahunya...kerna biasanya, emosi bicara terlebih dulu dari kejadian..
semoga aku fahami itu..

No comments: