Wednesday, February 24, 2010

Esok Sahaja

Lalu semalam kita tersenyum melihat bintang. Katamu bintang itu jarang terlihat pada garis ini, garis indah sang Khatulistiwa, yang langitnya sentiasa dihurungi awan. Kamu kata, sekiranya kantung kamu penuh emas, kamu mahu pergi jauh ke garisan Jadi. Biar mampu melihat bulan yang terangnya tidak terbanding, biar malamnya lebih panjang dengan bintang-bintang yang tidak dicuit awan.

Untuk saya, malam itu bukan seperti malam kamu. Malam saya sama sahaja seperti mana lelaki miskin yang melihat malam, hanya memikirkan tentang esok. Apa yang esok ada untuk dia. Tidak mampu saya berfikir sekiranya kantung saya penuh emas. Tidak mampu saya berfikir bagaimana harus menikmati malam yang panjang yang penuh bintang.

Kamu tahu, saya bukan manusia yang pintar, namun tetap sahaja kamu merenung langit sendiri. Tidak seperti selalu yang punyai kata-kata hikmah yang seperti bintang. Kamu hanya tersenyum dan berkata, “Esok sahaja.”

No comments: