Sunday, November 01, 2009

soalan untuk hati

Menyelongkar hati.
Menyelongkar hati dengan soalan-soalan berkenaan hidup, tidak mudah. Bukan kerana sakit, bukan juga kerana ia perit, tetapi kerana terkadang kita tidak tahu soalan apa yang bagus untuk hati. Sehingga pada suatu hari, saya ditanyakan soalan itu oleh teman saya. Soalan yang membuat hati saya terus berdenting menggetar jiwa.

Petang itu.
Wajah teman saya pada hari itu tidak enak. Tampaknya dia berusaha keras memata-matai sesuatu dalam kepalanya. Saya pula hanya diam sambil sekali-sekala mengaduk rambut. Mata saya tertancap pada televisyen.

“Kamu tahu, mengapa pada setiap kali kita melakukan ibadah, kita masih tetap melakukan dosa, mengapa?” soal teman saya, tiba-tiba.

Saya diam. Terus saya menerapkan pertanyaan teman saya itu dalam hati. Saya berhenti mengaduk-aduk rambut. Kini hati saya pula mengaduk-aduk persoalan itu. Tidak mampu saya menjawab soalan itu, walaupun hanya cuma untuk menggesernya. Ilmu saya jelas kurang di dada, walaupun pada setiap waktu, soalan itu juga yang mencucuk-cucuk hati.

“Kerana tidak khusyuk?” teka saya dengan kening terjungkit. Itu jawapan saya, kerana untuk kebanyakkan waktu, saya sangat sukar bagi menerapkan khusyuk pada apa yang saya lakukan.

Teman saya hanya menggeleng perlahan dan kemudiannya berkata lagi, “Bagaimana sekiranya kita sudah khusyuk?”

Otak saya terus berputar. Cuba saya keluarkan serpih-sepih ilmu yang masih tertanam dalam kepala, namun tetap juga tidak mampu. Sehingga lama saya diam sebelum kembali berkata, “Kerana kita tidak ikhlas?”

“Bagaimana sekiranya kita sudah ikhlas?” soal teman saya lagi dengan mata yang menjeling lembut tetapi tegas.

Saya diam. Kesemua jawapan yang saya tahu sudah saya berikan, tetapi apa lagi jawapan yang tersisa untuk saya. Saya diam dan terus menggeleng, tanda jelas ilmu saya sangat cetek.

“Kamu tahu, kita beroleh Islam bukan kerana siapa ibu bapa kita. Kita tidak beroleh kecelakaan bukan kerana usaha kita. Sekiranya kita masuk syurga, bukan juga kerana apa yang ibadah kita buat. Apatah lagi dengan kebaikan yang kita buat, bukan juga akibat daripada ibadah kita buat,” jelas teman saya. Penjelasan yang menyongsong dalam kepala saya.

“Lalu?” tanya saya dengan wajah yang termangu-mangu.

“Semuanya kerana rahmat Allah. Sekiranya kita mahu menukar ibadah kita dengan syurga pasti tidak akan terjangkau. Ibadah kita, walau sebanyak manapun pasti belum mampu menyamai syurga yang paling bawah. Begitu juga dengan diri kita. Kita berbuat kebaikan, bukan kerana diri kita sememangnya sudah baik, tetapi itu semua rahmat Allah. Rahmat itu sangat luas, sangat besar dan sesiapa pun boleh memperoleh rahmatnya,” jelas teman saya.

Namun saya tetap berusaha keras mentafsir kata-katanya kerana saya belum nampak jawapan pada soalannya. Mungkin jawapannya jelas, tetapi tinggal saya sahaja yang kurang ilmu bagi mengerti.

Teman saya memandang wajah, saya. Pandangannya, adalah pandangan seorang yang sangat mengerti. Mungkin dia sangat mengerti mengapa saya diam dan berwajah termangu-mangu.

“Kita melakukan kebaikan dan tidak melakukan dosa, juga adalah kerana rahmatnya Allah. Jadi, mungkin pada saat kita beribadah khusyuk, dan niat ikhlas, kita juga beranggapan ibadah kita itu sudah cukup bagi menghalang kita berbuat dosa. Padahal, kita terlupa, kita terhalang berbuat dosa kerana rahmat Allah. Ibadah itu pula adalah kerana kita hamba-Nya yang memohon simpati kepada-Nya bagi memberikan rahmat-Nya. Lalu, adakah kita beribadah dengan disertai rasa hamba yang memohon simpati bagi beroleh rahmat-Nya ataupun kita beribadah dengan yakin yang ibadah itu sudah cukup bagi kita?” jelasnya dengan lebih panjang lebar.

Saya tetap diam. Kata-katanya menyerap baik dalam kepala. Terkadang saya ragu, terkadang saya takut. Namun yang utama, tetap juga saya menyoal hati saya, dengan soalan-soalan yang betul-betul menyelongkar hati saya.

No comments: