Monday, April 14, 2008

langit tidak tersenyum

Anak kecil itu mahu ibunya tersenyum. Kerna bagi anak itu, sekiranya ibunya tersenyum bermakna dunianya adalah bahagia. Dia bisa memperoleh mainan yang tersusun menggoda di hadapannya. Itu aja.

Namun fikir ibu lebih jauhnya. Seandainya dia tersenyum, pasti anaknya terbiasa meminta dia tersenyum. Terbiasa meminta sesuatu yang tidak perlu. Terbiasa bebas. Bukan dia ibu yang lokek dengan senyuman. Tidak juga ibu yang punyai emosi seperti matahari di tengah gurun. Pijar membakar.

Dia ibu yang tenang. Setenang jiwa kita saat merengkuh leher kucing yang manja. Lalu fikir yang bagaimana sehingga ibu itu menghindar bagi tersenyum?

Kerna senyuman ibu bagi seorang anak kecil adalah kunci bagi berbuat sesuatu. Lalu selayaknya tugas kunci, adalah bagi melindungi sesuatu yang berharga. Dan hidup anak kecil itu cukup berharga. Perlu dikawal dengan kunci agar dia mengerti garis antara hitam dan putih yang kabur. Setiap sesuatu ada batasannya.

Dan itu yang saya mengerti hari ini. Saya ini masih umpama anak kecil. Kerna hari ini, langit tidak tersenyum pada saya. Ertinya, saya masih kurang mahir mengenal garis kabur antara hitam dan putih. Lalu keinginan saya pada hari ini tersekat. Keinginan bagi berjaya dalam membuat sesuatu hal. Mungkin apabila keinginan saya itu terlaksana, saya bisa jatuh ke bahagian hitam. Dan saya juga mengerti hal yang penting. Langit tidak tersenyum kerna Tuhan masih sayangkan saya. Mungkin berkat doa daripada orang tua, teman-teman dan keluarga yang mahu saya sejahtera. Dunia dan akhirat. Terima kasih kerna membuat hari ini, langit tidak mahu tersenyum untuk saya. :-)

Lalu tugas saya sekarang, mencari dan memahami garis kabur itu. Semoga suatu hari nanti langit akan bisa kembali tersenyum. :-P

No comments: