Tuesday, June 04, 2024

Cerita-cerita (yang tidak berapa aneh) di PBAKL 2024

Novel dengan FIXI. Boleh dapatkan di www.fixi.com.my

Saya hanya sempat turun 2 kali. Sekali sebab ikut rombongan pejabat, dan sekali sebab ada sesi meet and greet.

Tahun ni bersyukur sebab, komunikasi saya dengan rakan pembaca, rakan penulis dan penerbit semakin baik. Semakin kurang topik random yang menimbulkan suasana awkward.

Namun ada jugalah beberapa kali perbualan yang tidak-tidak. Taklah awkward tapi aneh kalau dikenang.

Pertamanya ketika berjumpa dengan penulis Muhd Farid Akram yang juga bertugas di booth Ilham.

Lepas berbasa basi, saya pun kata, "Kau ni tinggi betul. Berapa tinggi kau?"

Bermulalah perbualan pasal ketinggian dia, 189cm, di kaunter pembayaran.

Kemudian berjumpa dengan pengurus  penerbitan Karangkraf Cik Azzah Abdul Rahman  dan COO group Buku Karangkraf Tuan Izzat.

Kami ambil gambar selfie, oleh kerana Tuan Izzat tinggi dia terpaksa menunduk sikit.

Saya pun tiba-tiba cakap, "Rasanya orang paling tinggi kat PBAKL ni jatuh kat petugas di booth Ilham."

Mereka pun angguk2. Tak pasti mereka dengar atau terkejut.

Paling lama saya borak dengan founder Fixi, Tuan Amir Muhammad sebab ada sesi meet n greet novel saya Lelaki Berkasut Merah di booth Fixi.

Awal2 borak tu terus saya tanya, "Buat apa kat Sarawak hari tu?"

Dia nampak terkejut.

"Saya ke sana bulan enam tahun lepas."

Bayangkan saya tanya selepas nak dekat setahun, macam benda tu berlaku minggu lepas.

Lepas tu kami borak pasal AI dalam penerbitan.

Saya pun cakap, "Saya paling tak boleh terima kalau cover guna AI."

"Fixi ada empat novel kami guna AI. Buku lama.” (Waktu AI mula-mula boom)

Saya pula terkejut.

"Tapi banyak juga photoshop."

"Itulah." Saya sambung, angguk-angguk.

"Lepas ni kita akan guna ilustrator je semua cover."

Begitulah lebih kurang. Alhamdulillah selepas tu perbualan normal-normal sahaja.

Namun adakalanya suasana awkward ni bukan dimulakan oleh saya tetapi oleh orang lain.

Yang saya ingat, semasa sesi meet and greet di Pustaka Negeri Sarawak (poster), saya bertemu dengan kenalan yang dah lama tak jumpa. Orang industri buku juga.

Selepas basa-basi, dia ambil sebuah buku jualan di meja sebelah.

"Aku suka buku macam ni."

Ia buku tentang pembedahan. Tajuknya ada perkataan 'surgery...." Saya tak ingat tajuk lengkapnya.

Dia pun belek dan tunjuk satu muka surat di dalam buku tu.

"Tengok ni."

Saya perhati, nampak seperti nanah. Saya tenung lagi dan baru perasan ia adalah :

*Gambar punggung yang kena bisul*

Saya tergamam. Dia belek lagi.

"Tengok ni."

*Gambar bisul yang dah besar dan nak pecah*

Mujur saya teringat satu fakta dan cakap, "Bisul ni kadang2 makin besar sebab pesakit tak habiskan ubat antibiotik yang dr bagi. Makan sikit2, jadi kuman bisul tu semakin kuat. Bisul semakin besar."

"Ya betul tu."

Dia selak lagi dan tunjuk kat saya - *gambar bisul dah pecah*

*Sekarang gambar-gambar bisul kat punggung tu masih melekat dalam kepala saya.


No comments: